پست مهم و خواندنی

معجون صبحگاهي
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1392/11/29 شماره انتشار 18627
نويسنده: عليرضا
 
newsImages = ["NewsImage.aspx?id=1172607&filename=Ofoghi_M81-3.jpg","NewsImage.aspx?id=1172608&filename=Ofoghi_M81-4.jpg","NewsImage.aspx?id=1172609&filename=Ofoghi_M85.jpg"]; newsImageDescriptions = ["","",""]; preLoadNewsImages();
عسل +آب ولرم+ ليمو

مصرف يک ليوان آب ولرم حاوي عسل و ليمو به طور ناشتا براي حفظ سلامت مفيد است. برخي معتقدند که مصرف اين محلول باعث کاهش وزن مي شود. در ادامه مطلب به خواص اين نوشيدني اشاره مي کنيم.

تصفيه کننده سيستم لنفاوي

به نقل از سايت «نيوزويک»، کمبود آب در سيستم لنفاوي عامل بروز انواع بيماري هاست. کمبود آب و مايعات لازم در سيستم لنفاوي، احساس خستگي مفرط و بي حالي، اختلال در خواب، يبوست، فشار خون بالا يا پايين، استرس و عملکرد نامناسب ذهني را به همراه دارد.

با مصرف اين نوشيدني به طور ناشتا به تمامي سيستم لنفاوي آبرساني مي شود و اين امر علاوه بر رفع علايم ياد شده، سيستم ايمني بدن را نيز بهبود مي بخشد.

انرژي بخش است و روحيه فرد را افزايش مي دهد؛

اگر احساس خستگي و ناراحتي مي کنيد، از اين مخلوط استفاده کنيد. عسل موجود در آن به عنوان انرژي دهنده بدون کالري عمل مي کند.ليمو آنزيم هايي را که باعث درست هضم شدن غذا مي شود فعال مي کند و علاوه بر آن، بوي ليمو آرام بخشي طبيعي به حساب مي آيد.

مجراي ادراري را تميز و به عنوان مدر عمل مي کند

عسل عامل قوي ضدباکتريايي است که توان مقابله با چندين عفونت را دارد. هنگامي که عسل با ليمو و آب که هر ۲ مدر است و سموم بدن را دفع مي کند، مخلوط شود به شکل بهتري مجراي ادراري را پاکسازي مي کند. براي زناني که مشکل عفونت مجراي ادراري دارند، مصرف اين نوشيدني  مفيد است. اين مخلوط عفونت ادراري را کاهش مي دهد.

سلامت دهان را بهبود مي بخشد

طبيعت اسيدي ليموي ترکيب شده با عسل و آب به طور آني بوي بددهان را از بين مي برد.

ليمو دهان را تميز مي کند و غدد بزاقي را فعال مي سازد و باکتري هاي مضر را از بين مي برد. با افزودن آن به عسل و آب، باکتري و ذرات غذا را که اغلب در دهان و گلو باقي مي ماند، مي شويد. علت ديگر بوي بد دهان ايجاد لايه سفيد روي زبان است. (که اغلب حاوي باکتري و ماده غذايي در حال فاسد شدن است) اين مخلوط به طور موثر آن لايه را از بين مي برد در نتيجه بوي نامطلوب دهان رفع مي شود.

با يبوست مقابله مي کند

اين مخلوط درمان فوري يبوست است. روده ها را تحريک مي کند و مدفوع را از حالت خشکي خارج مي کند.

معده را پاکسازي مي کند و عملکرد کولون را بهبود مي بخشد

هر فردي به مرور دچار تراکم سموم در معده مي شود. موادغذايي هضم نشده، سلول روده اي و باکتري هاي مرده، لايه داخلي معده را مي پوشاند و در نتيجه منجر به بيماري مي شود. با مصرف مخلوط آب ليمو، عسل و آب ولرم، ديواره روده به ويژه کولون تحريک مي شود و سموم را از بدن دفع مي کند تا روده ها بهتر عمل کند. با اين کار بدن قادر است ماده مغذي را بهتر جذب و سموم را از بدن خارج کند. اين تراکم سموم اغلب باعث احساس نفخ مي شود.

عمل هضم را بهبود مي بخشد

ترکيبي از آب ولرم، ليمو و عسل سيستم هاضمه بدن را تقويت مي کند. علاوه بر آن ليمو کبد را براي توليد صفراي بيشتر تحريک مي کند، ليمو با افزودن اسيد اضافه به سيستم گوارشي کمک مي کند و در دفع سموم از بدن نيز مفيد است. عسل به عنوان يک ضدباکتري عمل مي کند و هر نوع عفونت موجود در بدن را از بين مي برد و به توليد مخاط روده اي که سموم را از بدن دفع مي کند کمک مي کند.

احتمال کاهش وزن را افزايش مي دهد

پکتين نوعي فيبر موجود در اين محلول، احساس سيري در فرد ايجاد مي کند. مخلوط آب ولرم، عسل و ليمو يک محيط قليايي در معده ايجاد مي کند که در کاهش وزن موثر است.

باعث صافي پوست مي شود

ليمو، خون را تميز و در توليد سلول هاي جديد به بدن کمک مي کند. آب و عسل به طور ويژه، قدرت بازسازي پوست را افزايش مي دهد و در تقويت کلاژن موثر است. پس اگر پوستي شاداب مي خواهيد هر روز ناشتا از اين مخلوط استفاده کنيد.

نکاتي براي تهيه و مصرف اين مخلوط

اين مخلوط به طور ناشتا قبل از مسواک زدن يا شستن دهان مصرف شود. براي تهيه اين مخلوط، آب نصف ليموي تازه و يک قاشق مرباخوري عسل طبيعي را به يک ليوان آب ولرم اضافه و بلافاصله مصرف کنيد و تا يک ساعت پس از آن از مصرف چاي يا قهوه بپرهيزيد.

خطر امواج

مدیرعامل مالک سهام مدیریتی شرکت مخابرات ایران:
اشعه کنترل تلویزیون از موبایل مضرتر است

مدیرعامل مالک سهام مدیریتی شرکت مخابرات ایران گفت:‌ تصور قالب این است که به دلیل بزرگ بودن آنتن موبایل اشعه آن از سایر امواج خطرناک‌تر است در حالی که اشعه یک دستگاه کنترل تلویزیون ۱۰۰ برابر بیشتر از یک دستگاه موبایل است.

 

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس،‌ صابر فیضی امروز در مراسم اعطای جوایز قرعه‌کشی تالیا در جمع خبرنگاران در خصوص تشعشعات موبایل و تأثیر آن بر سلامتی مردم پیشنهاد کرد که در یک برنامه تلویزیونی موضوع پارازیت‌ها به بحث گذاشته شود.

مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین که مالک  1+50درصد سهام مخابرات ایران است، افزود: یک بار در یک برنامه تلویزیونی با موضوع فناوری اطلاعات اعلام کردیم که اثر وسایل الکترونیکی مانند کنترل‌های خانگی به مراتب مخرب‌تر از فرکانس‌های موبایل است.

عضو هیئت مدیره تالیا افزود: این وسایل به خصوص برای کودکان کمتر از 2 سال مناسب نیست زیرا ممکن است سبب ابتلا به آسم در آینده شود.

مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران ادامه داد: تصور قالب مردم این است که اشعه‌های موبایل به دلیل بزرگ بودن آنتن‌ها بیشترین ضرر را برای افراد دارد و از سایر امواج خطرناک‌تر و مضرتر است.

وی گفت: این در حالی است که یک دستگاه موبایل حداقل در بیش از فاصله 30 سانتیمتری خود تأثیری ندارد اما اشعه کنترل‌های خانگی 100 برابر بیشتر از فرکانس‌های موبایل است.

خواب

دیر خوابیدن عصبانیت، افسردگی و اضطراب به دنبال دارد

هادی معتمدی، یک روانپزشک گفت: افراد دقت داشته باشند که زمان خوابشان از ساعت 23 تا 24 دیرتر نشود و گرنه باید منتظر اختلال خواب، اختلال حافظه و تغییرات خلقی همچون عصبانیت، افسردگی و اضطراب باشند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: میزان نیاز افراد به خواب متفاوت است مثلاً نوزادان به 17 تا 18 ساعت خواب شبانه‌روزی احتیاج دارند اما در مقابل افراد معمولی به 6 تا 9 ساعت خواب شبانه نیازمند هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: افراد باید خواب شبانه داشته‌باشند چرا که هیچ پزشکی خواب روزانه را تأیید نمی‌کند و افرادی که در طول روز زیاد می‌خوابند با ترشح زیاد هورمون و مواد شیمیایی بدن به افسردگی دچار می‌شوند.

این روانپزشک گفت: بهتر است افراد در طول روز فقط یک چرت کوتاه به مدت 15 تا 20 دقیقه داشته باشند و صبح‌ها نیز بعد از طلوع آفتاب سعی کنند که دیگر نخوابند.

معتمدی با بیان این مطلب که با تغییراتی که در تکنولوژی و زندگی روزمره پیش آمده‌است، افراد دیرتر می‌خوابند گفت: افراد دقت داشته باشند که زمان خوابشان از ساعت 23 تا 24 دیرتر نشود و گرنه باید منتظر اختلال خواب، اختلال حافظه، تغییرات خلقی همچون عصبانیت، افسردگی و اضطراب باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: کودکان مدرسه‌ای نیز باید شب‌ها زودتر بخوابند و حداکثر ساعت 21 به رختخواب بروند تا بتوانند حدود 10 ساعت خواب شبانه داشته باشند.

وی افزود: والدین دقت داشته باشند که کودکان مدرسه‌ای قبل از خوابیدن از خوردن مایعات زیاد بپرهیزند همچنین زود شام بخورند و فیلم‌های ترسناک را نیز تماشا نکنند و صبح‌ هنگام نیز حتماً صبحانه بخورند تا مواد قندی به اندازه کافی به بدنشان برسد تا در طی روز احساس خستگی و خواب آلودگی نکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: کودکان می‌توانند بعد از ظهر نیز نیم ساعت یا بیشتر بخوابند اما والدین دقت داشته باشند خواب زیاد روزانه می‌تواند کسالت‌بار باشد و ذهن کودک را خسته کند؛ پس بهتر است از خواب روزانه کودک کاسته شود تا خواب کودک به صورت منسجم برای شب هنگام تنظیم شود.

عدس بخورید اما به اندازه

شفاخونه/ خواص درماني عدس از نگاه امام رضا عليه السلام


 
قدس آنلاين/ عدس يکي از گياهاني است که نامش در قرآن يه نيکي ياد شده و کارشناسان هم آن را براي درمان برخي ناراحتي ها مثل ناراحتي معده و گرفتگي صدا و سرفه و ... مفيد دانسته اند.
عدس يک نام قرآني و از گياهان مفيد براي بشراست . خداوند در قرآن مي فرمايد: " و اذ قلتم يا موسي لن نصبر علي طعام واحد فادع لنا ربک يخرج لنا ممّا تنبت الارض من بقلها و قثآئها و فومها وعدسها و بصلها ...." (1)
و آن زمان را که گفتيد: اي موسي، ما بر يک نوع طعام نتوانيم ساخت از پروردگارت بخواه تا براي ما از آنچه از زمين مي رويد چون سبزي و خيار و سير و عدس و پياز بروياند. موسي گفت: آيا مي خواهيد آنچه را که برتر است به آنچه فروتر است بدل کنيد؛ به شهري باز گرديد که در آن جا هر چه خواهيد به شما دهند. مقرر شد بر آنها خواري و بيچارگي و خشم خدا را بر خود هموار ساختند و اين بدان سبب بود که به آيات خدا کافر شدند و پيامبران را به ناحق کشتند و نافرماني کردند و تجاوز ورزيدند.و آن زمان را که گفتيد: اي موسي، ما بريک نوع طعام نتوانيم ساخت، از پروردگارت بخواه تا براي ما از آنچه از زمين مي رويد چون سبزي و خيار و سير و عدس و پياز بروياند.
اين آيه اشاره اي است به واقعه فرار حضرت موسي و پيروانش از ظلم حاکمان (فرعون) مصر و ورود آنان به صحراي سينا. بني اسرائيل در زمان اقامت در اين دشت پس از تمام کردن همه خوراکي هايي که با خود آورده بودند احساس گرسنگي کردند. خداوند غذايي يکنواخت که همان منّ و سلوي بود بر ايشان نازل کرد. آنان با ميل و لذت اين غذا را خوردند، اما پس از مدتي که منّ و سلوي مي خوردند از پيامبرشان خواستند براي آنان غذايي فراهم کند که آنان در زمان زندگي در مصر مي خوردند يعني سبزي، خيار، سير، عدس و پياز.
در گنجينه احاديث پزشکي ائمه اطهار(ع) هم از عدس به نيکي ياد شده است. در روايتي آمده است که مردي از قساوت دل به پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) شکايت کرد. رسول خدا دستور خوردن عدس را به او فرمود. (2)
و در روايتي ديگر از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) وارد شده که: " پيامبر از قساوت دل هاي قوم خود به خدا شکايت نمود. خدا امر کرد عدس بخورند، چون عدس دل را نرم، اشک چشم را جاري و تکبر را مي‌برد و آن غذاي نيکان است " (3)
اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام هم فرموده است : خوردن عدس قلب را نازک رقّت و آمدن اشک را سرعت مى‏بخشد.
در همين راستا امام رضا (عليه السلام) هم به نقل از پدرانش از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: "عليکم بالعدس، فأنه مُبارک، مقدس، يَرِق القلب و يکثر الدمعة و قد مبارک فيه سبعون نبياً آخرهم عيسي بن مريم"؛ بر شما باد عدس، زيرا که مبارک و مقدس است، دل را نرم و اشک چشم را زياد مي نمايد، هفتاد پيغمبر او را مبارک گردانيده اند که اخر آنها عيسي بن مريم است.(4)
کارشناسان عدس را از لحاظ خاصيت با گوشت برابر مي دانند و آن را تقويت کننده معده و حافظه دانسته وجوشانده آن را ضد عفوني کننده برشمرده اند ومعنقدند که عدس پخته با سرکه مقوي معده بوده و آب آن سينه را نرم و سرفه را از بين مي برد.
امام رضا عليه‌السلام هم درباره خواص درماني عدس فرمود: اگر بدنت در اثر نوره حمام سوخت، عدس پوست کنده را آرد کن و با گلاب و سرکه در آميز و به محل زخم شده بکش که به اذن خداوند متعال خوب خواهد شد.
و در حديثي ديگر آمده است که سويق عدس تشنگى را زايل مى‏کند و معده را قوت مى‏دهد و صفرا را فرو مى‏نشاند و معده را پاک مى‏کند و هفتاد درد را دواست و هيجان خون و حرارت را برطرف مى‏کند.(5)

پانوشتها:
1. بقره/ 61
2. محاسن، ج 2،ص504
3. مکارم الاخلاق، ص 512
4. عيون اخبار، ج 2، ص 41، مکارم، ص 215، صحيفه الرضا ص 25، بحار، ج 62، ص 257
5. مکارم، ص

تشک مناسب شما

 ويژگي‌هاي يک تشک خوب


 
تبيان/ بعضي ها فکر مي کنند پيشگيري و درمان بيماري ها فقط با قرص و دارو امکان دارد و بقيه امور زندگي، اينکه کجا بروند، کجا نروند، چطور بخورند و چطور بخوابند، ربطي به بيماري و سلامتي شان ندارد، براي مثال گمان مي کنند هرجا که شد و با هر وضعيتي که بخوابند، در سلامت آنها تاثيري ندارد.
پدر سرفه مي کند. پدر سال هاست که سرفه مي کند. نيمه شب ها بچه ها با صداي سرفه پدر از خواب بيدار مي شوند، اما از جايشان تکان نمي خورند. دراز کشيده در رختخواب در اتاق خودشان، چشم ها باز و دوخته به سقف گوش مي دهند به صداي سرفه ها؛ مادر به آشپزخانه مي رود و براي پدر آب مي آورد و آرام پشتش مي زند. پدر سرفه مي کند... بچه ها آرام به خواب مي روند و باز پدر سرفه مي کند. سال هاست که سرفه مي کند.
شايد شما هم در خانواده تان مشابه چنين موردي را داشته باشيد: سرفه ها و تنگي نفس هاي شبانه.
در برخي بيماري هاي تنفسي، مثل آسم و بيماري انسداد مزمن ريوي، اين حالت اتفاق مي افتد، يعني مدتي در حالت دراز کش بودن، باعث تشديد انسداد راه هاي هوايي و تنگ شدن آنها مي شود و به اين ترتيب سرفه و تنگي نفس اتفاق مي افتد.
در نارسايي قلبي، وقتي قلب به اندازه کافي و موثر نتواند کار پمپ مانند خود را انجام دهد، چنين وضعيتي رخ مي دهند؛ يعني ريه فرد به حالت خوابيده نمي تواند کار خودش را به سرانجام برساند.
همين طور در بيماري هاي ديگري مانند بازگشت اسيد از معده به مري که به دليل بدکارکردن دريچه بين مري و معده به وجود مي آيد ممکن است چنين حالتي اتفاق بيفتد و درازکشيدن باعث برگشتن اسيد از معده به مري شود و بنابراين فرد صبح ها با حالت ترش کردن و حتي تهوع و استفراغ بيدار مي شود.
همه اينها نشان مي دهد که خوابيدن در بعضي شرايط به جاي آن که باعث تمدد اعصاب و آرامش و نيرو براي کار روزانه شود، مي تواند نيرو و توان انسان را بگيرد و حتي او را دچار مشکلات مرگباري کند.
تنگي نفس، به خصوص اگر در بيماري آسم و يا نارسايي قلبي رخ دهد، مسئله اي ساده نيست و اگر به موقع به فرد کمک نشود، ممکن است جان او را هم بگيرد.
براي برخي افراد تشک هاي سفت نه تنها مفيد نيست، بلکه ضرر هم دارد. نمونه مهم، افراد مبتلا به ديابت هستند
پس براي ايمني و سلامت، حتي در اتاق خواب هم بايد فکر کرد و برنامه ريزي داشت. اگر تا حالا گذرتان به بيمارستان افتاده باشد، شايد دقت کرده باشيد که چطور تخت هاي بيمارستان، پشتي هاي قابل تنظيم دارند. دسته اي در کنار تخت ها در نظر گرفته شده که با چرخاندن آن مي توان محلي را که زير سر بيمار قرار مي گيرد بالا و پايين برد.
اين تنظيم ارتفاع، براي جلوگيري از همه اين اتفاقاتي است که در بالا گفته شد. کساني که دچار هر يک از مشکلات آسم، نارسايي قلبي، ريفلاکس (بازگشت اسيد از معده به مري) و يا بيماري انسداد مزمن ريوي و برونشيت مزمن هستند، بايد ارتفاع سر خود را تا حدي که احساس راحتي در تنفس مي کنند بالا بياورند. اما اين بيماران وقتي از بيمارستان مرخص مي شوند، چه بايد کنند؟
تخت ها و تشک هايي که قابليت تنظيم ارتفاع دارند و مي توان آنها را در منزل هم استفاده کرد، براي اين بيماران مناسب است. اما لازم نيست حتما تشک يا تخت شما شکل ويژه اي داشته باشند تا از خطرات فوق پيشگيري کنيد. کافي است چند عدد بالش اضافه تر در دسترس داشته باشيد و ارتفاع سر خود را با آنها هر تعداد که مي خواهيد تنظيم کنيد.
اتفاقا ارتفاعي که در آن تنگي نفس يا ساير علايم را نداشته باشيد، شاخص خوبي براي تعيين درجه پيشرفت بيماري تان خواهد بود. به اين معنا که اگر در طي يک ماه متوجه شديد که براي يک خواب راحت بايد بالش اضافه خارج کنيد، بايد براي تنظيم دوز داروهايتان به پزشک خود مراجعه کنيد.
تشک خواب
آيا هر چه تشک سفت تر باشد، طبي تر است؟
البته فرورفتگي يکساني که در اثر وزن بدن روي تشک ايجاد مي شود، ممکن است باعث تشديد کمردرد در افراد حساس شود. ولي صرف اينکه تشک سفت به پيشگيري از کمردرد کمک مي کند، يا آن را از بين مي برد، موضوعي است که از لحاظ علمي ثابت نشده است.
براي رفع اين مشکل، تشک هاي اسفنجي هوشمند ساخته شده که مي تواند درست متناسب با شکل بدن فرو برود و به اين ترتيب از فشار نامتناسب روي کمر جلوگيري کند.
نکته اي که در مورد سفتي تشک وجود دارد آن است که براي برخي افراد تشک هاي سفت نه تنها مفيد نيست، بلکه ضرر هم دارد. نمونه مهم، افراد مبتلا به ديابت هستند که چون مستعد ابتلا به زخم هايي موسوم به زخم ناشي از فشار هستند، بايد از واردشدن فشار زياد و مستمر روي هر قسمت از بدن خود جلوگيري کنند، مثلا پاشنه پا در اين افراد ممکن است دچار اين نوع فشار مستمر و درنتيجه زخم ناشي از فشار شود. به همين علت افراد مبتلا به ديابت هرگز نبايد از تشک هاي سفت استفاده کنند.
همچنين افراد سالمند به دليل آنکه چربي زير پوست کمتري دارند، نبايد روي تشک هاي سفت بخوابند. چربي زير پوست به عنوان يک بالشتک محافظ عمل مي کند و نمي گذارد فشار ناشي از وزن بدن روي پوست وارد شود. وقتي مقدار اين چربي کم شود و همين طور به دليل شکنندگي و حساس شدن پوست در سنين بالا، حتي فشار کم نيز مي تواند باعث آسيب پوست و زير پوست شود.
شايد بهترين راه تشخيص يک تشک مناسب آن است که آن تشک، مناسب شما باشد، يعني در صورتي که بيماري خاصي نداريد، خودتان بهترين شخصي هستيد که مي توانيد تشک مناسب خود را انتخاب کنيد
سالمنداني که مشکل حرکتي دارند و در موقع خوابيدن کمتر مي توانند جابه جا شوند، بايد کاملا متوجه اين نکته باشند. زخم بستر مشکلي است که به همين ترتيب در اين افراد به وجود مي آيد و متاسفانه اگر پيشگيري نشود، درمان آن به سختي ممکن خواهد بود.
براي اين منظور تشک هايي که به تشک مواج معروفند ساخته شده اند که علاوه بر حالت اسفنجي که در بالا گفتيم، مي توانند لرزه هايي هم ايجاد کنند. اين لرزه ها تا حدودي کار همان حرکات طبيعي را براي عضلات انجام مي دهند، يعني نمي گذارند خون در آنها تجمع پيدا کند.
همچنين اين تشک ها براي کساني که در پاهايشان مشکل عروقي وجود دارد، مثل واريس يا پاهايشان زود ورم مي کند يا به کمردرد دچارند، مي تواند تشک هاي مطلوبي باشد.
برخي انواع پيشرفته تر اين تشک ها ممکن است علاوه بر ماساژهاي آهسته و مداوم، کمي گرما هم توليد کند که هم باعث آرامش بيشتر در حين خواب مي شود و هم دردهاي عضلاني و خستگي هاي مفرط را تسکين مي دهد.

تشک مناسب بالاخره چه جور تشکي است؟
غير از نکاتي که گفته شد، شايد بهترين راه تشخيص يک تشک مناسب آن است که آن تشک، مناسب شما باشد، يعني در صورتي که بيماري خاصي نداريد، خودتان بهترين شخصي هستيد که مي توانيد تشک مناسب خود را انتخاب کنيد. بنابراين دقت کنيد و سعي نماييد قبل از خريد، حتما انتخابتان را امتحان کرده باشيد.
با اين حال، همه مشکلات خواب با تشک حل نخواهد شد؛ مشکلاتي مثل بي خوابي، خرخر موقع خواب، وقفه هاي تنفسي حين خواب يا برخي دردهاي عضلاني با منشا ناشناخته که تشک ها نمي توانند براي رفع آنها کمکي به شما کنند.
ولي توجه داشته باشيد که ممکن است خواب نامناسب شما مثل زياد خواب ديدن و يا نداشتن خواب عميق، يا بيدار شدن و از خواب پريدن مکرر در طي شب، به علت تشک يا وضعيت خوابيدن نامناسب شما باشد. پس هرچه سريع تر درباره رفع آن فکري کنيد.

رنگ در خانه

تاریخ خبر : پنج‌شنبه 1392.11.17 - 09:13
براي موفق شدن اين رنگ ها را در خانه بکار ببريد


 
برترين ها/ با اجراي اين نکات در طراحي داخلي اتاق‌ها و فضاي خانه‌تان به تاثير معجزه آساي دکوراسيون در سلامت جسم و روح اعضاي خانواده​تان پي خواهيد برد و خواهيد ديد که اجراي اين تکنيک‌ها و به​کار​گيري رنگ​هاي مناسب در بخش​هاي مختلف خانه تا چه حد مي​تواند ميزان نشاط، عشق، شادي و دستيابي به موفقيت​ها را در جمع خانواده شما افزايش دهد.

از تکنيک رنگ چيزي شنيده‌ايد؟
براي ايجاد تعادل و توازن در انرژي‌هاي منزل، بهترين و ساده‌ترين روش استفاده از تکنيک رنگ‌ها در خانه است. با استفاده از اين تکنيک‌ها شما مي‌توانيد با مهار انرژي‌هاي منفي و تقويت انرژي‌هاي مثبت از تکنيک‌هاي فنگ‌شويي براي نزديک‌شدن به خواسته‌ها و اهدافتان بهره بگيريد.
با اجراي تکنيک‌هاي فنگ‌شويي که يکي از قديمي‌ترين فلسفه‌ها در چين باستان است مي‌توانيد فضاي خانه را به دلنشين‌ترين و صميمي‌ترين فضا براي زندگي تبديل کنيد. به اين ترتيب اعضاي خانواده شما با حضور در چنين فضايي که سرشار از انرژي‌هاي مثبت و متعادل است، مي‌توانند شاهد بهبود کيفيت و شور و نشاط بيشتري در زندگي خود باشند.

1. چگونه شهرت و اعتبارتان را تقويت کنيد؟
تا پيش از دهه 1920 رنگ قرمز به عنوان يکي از رنگ‌هاي محبوب پسربچه‌هاي کوچک مورد توجه قرار مي‌گرفت، اما بعد از آن به يکي از رنگ‌هاي مورد علاقه مردها براي نشان دادن احساسات و حتي خشم‌شان بدل شد. 10 سال بعد اين رنگ به يکي از رنگ‌هاي محبوب و درخشان براي لباس‌ها و پيراهن‌هاي زنانه تبديل شد؛ به گونه‌اي که در مدت زماني کوتاه بيش از 30درصد از زنان آن روز لباس‌هاي خود را به رنگ قرمز انتخاب مي‌کردند تا زيباتر به نظر برسند. رنگ قرمز يکي از رنگ‌هاي پرانرژي و باکيفيت است که استفاده از آن در آشپزخانه مي‌تواند به تحريک اشتهاي شما کمک کند و تاثير بسيار خوبي بر اشتهاي اعضاي خانواده داشته باشد.

قرمز رنگ موفقيت
اگر در جست‌وجوي شهرت و اعتبار هستيد بهتر است از رنگ قرمز براي رنگ‌آميزي يکي از ديوارهاي خانه استفاده کنيد. تماشاي اين رنگ به شما کمک مي‌کند تا انرژي بيشتري را به منظور افزايش شهرت، اعتبار و کاميابي در خانه جمع کنيد و به اين ترتيب پله‌هاي نردبان موفقيت را روز به روز پشت‌سر بگذاريد.

ورودي خانه را اين رنگي کنيد
اگر نمي‌توانيد يکي از ديوارهاي خانه را به رنگ قرمز درآوريد، مي‌توانيد يکي از رنگ‌هاي صورتي، زرشکي و آلبالويي را جايگزين قرمز کنيد. حتي مي‌توانيد در ورودي خانه را به رنگ قرمز درآوريد تا به اين ترتيب به افزايش جذب انرژي‌هاي موفقيت و کاميابي خود کمک کنيد. فقط فراموش نکنيد ديوار ضلع جنوبي خانه، بهترين ديوار براي رنگ قرمز، انرژي آتش، است.

2- چگونه پولدار شويد؟
براساس مطالعات انجام شده 23درصد از مردان و زناني که بالاي 50 سال دارند علاقه زيادي به استفاده از رنگ سبز در طراحي و دکوراسيون خانه‌هايشان دارند و از ميان افراد جوانتر تنها 14 درصد هستند که اين رنگ را به عنوان رنگ مورد علاقه‌شان انتخاب مي‌کنند، در حالي که انتخاب اين رنگ مي‌تواند تحول بزرگي در زندگي آنها ايجاد کند.

سبز رنگ تحول
انتخاب رنگ سبز براي ديوارهاي منزل مي‌تواند انتخاب خوبي براي تقويت انرژي چوب در خانه باشد. استفاده از رنگ سبز در اين بخش نه‌تنها موجب افزايش ميزان ثروت و رفاه اعضاي خانواده مي‌شود، بلکه به بهبود روابط خانوادگي نيز کمک مي‌کند.

بهبود سلامت با فنگ‌شويي
افرادي که در ضلع شرقي خانه از ترکيب رنگي سبز استفاده کنند، مي‌توانند ازتاثيرات اين رنگ بر سلامت جسم و روحشان نيز بهره‌مند شوند. در صورتي که تغيير رنگ ديوار خانه به رنگ سبز برايتان دشوار است مي‌توانيد از گياهان سبز رنگ يا اشياي دکوري سبز در اين ضلع از خانه‌تان استفاده کنيد.

3- چگونه در شغل‌تان موفق‌تر شويد
رنگ آبي يکي از پرطرفدارترين رنگ‌ها در جهان است. بيش از 40درصد مردم در جهان اين رنگ را دوست دارند و آن را به عنوان رنگ مورد علاقه خود انتخاب مي‌کنند. اين گروه از افراد، آبي را به دليل خاصيت آرامش‌بخش بودنش مي‌ستايند و همواره سعي مي‌کنند وسايل و لباس‌هاي مورد نيازشان را به اين رنگ تهيه کنند.
بهتر است براي رنگ‌آميزي و دکوراسيون ضلع شمالي خانه از فاکتورهاي مربوط به آب استفاده کنيد. براي اين منظور مي‌توانيد ديوار اين ضلع از خانه را به رنگ آبي در بياوريد يا در دکوراسيون اين بخش از بلورهايي به رنگ آبي روشن استفاده کنيد. با اين روش علاوه بر آنکه مي‌توانيد به افزايش آرامش و ريلکسي اعضاي خانواده‌تان کمک ‌کنيد، مي‌توانيد ميزان تمرکز آنها را براي جذب فرصت‌هاي شغلي بهتر و شرايط کاري مناسب‌تر افزايش دهيد.

اراده‌تان را تقويت کنيد
افرادي که از رنگ آبي در دکوراسيون خانه‌شان استفاده مي‌کنند معمولا افرادي بااراده‌اند. اين افراد به دليل تماشاي رنگ آبي در طول روز به طور خودآگاه و ناخودآگاه به افزايش اراده خود کمک مي‌کنند و در عين حال مي‌توانند با ايمان و اراده قوي براي تحقق آرزوها و برنامه‌هايي که پيش رو دارند گام بردارند.

4- چگونه هوش و دانش‌تان را افزايش دهيد
رنگ زرد تقريبا جزء آخرين رنگ‌هايي است که مورد علاقه مردم قرار مي‌گيرد. تقريبا مي‌توان گفت کمتر از 5‌درصد از مردم به اين رنگ علاقه دارند و از آن براي دکوراسيون خانه يا حتي رنگ پوشش خود استفاده مي‌کنند.

زرد، رنگ درس خواندن
اگر دوست داريد از رنگ زرد در خانه خود استفاده کنيد بهتر است آن را در ضلع جنوب‌غربي خانه به کار ببريد. لازم نيست حجم بزرگي از ديوار يا خانه را به اين رنگ درآوريد. تنها کافي است يک تابلو با طيف زرد يا يک دکور زردرنگ را در اين زاويه از خانه قرار دهيد تا به کمک آن از فوايد حضور رنگ زرد در خانه بهره‌مند شويد. اين رنگ موجب افزايش تحرک سلول‌هاي مغزي کودک مي​شود.

اتاق سالمندان را زرد کنيد
يکي ديگر از کاربردهاي رنگ زرد خاصيت درماني آن براي کاهش دردهاي مفصلي و التهاب ناشي از بيماري روماتيسم است. سالمنداني که به اين بيماري مبتلا هستند مي‌توانند از رنگ زرد در دکوراسيون اتاقشان بيشتر استفاده کنند. آنها مي‌توانند از پرده زرد، آباژور زردرنگ يا حتي کاشي‌هايي به رنگ زرد براي تزيين اتاق خود استفاده کنند.

5- چگونه فرزنداني خلاق تربيت کنيد
افرادي که رنگ طوسي را در کنار رنگ سفيد در دکوراسيون خانه خود استفاده مي‌کنند افرادي مهربان و صلح‌طلب هستند. اين افراد اراده‌اي قوي دارند و به دليل تقويت انرژي فلز در خانه همواره در برابر مشکلات مانند کوه استوار و محکم هستند.

طوسي، رنگ خلاقيت
با انتخاب مبلمان طوسي يا کوسن‌هايي که در آن از طيف رنگي طوسي و طلايي استفاده شده، مي‌توانيد حس خلاقيت را در اعضاي خانواده تقويت کنيد. به اين ترتيب مي‌توانيد کودکاني باهوش و خلاق تربيت کنيد که به فکر نوآوري‌اند.

افزايش حس همنوع دوستي
انتخاب رنگ طوسي براي دکوراسيون خانه بهتر است در ضلع غربي يا شمال غربي خانه صورت گيرد. شايد بهتر باشد از اين رنگ در قسمت ورودي خانه به شرط آنکه در ضلع غربي يا شمال غربي خانه واقع است، استفاده کنيد. افرادي که از اين رنگ در دکوراسيون خانه‌شان استفاده مي‌کنند، حس همنوع دوستي و کمک به ديگران را در ميان افراد خانواده خود تقويت مي‌کنند.

سبزی را خودتان تولید کنید

تاریخ خبر : چهارشنبه 1392.11.16 - 13:32
خطرناک ترين قسمت کاهو که به هيچ وجه نبايد خورده شود!


 
جام نيوز/ عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه بوعلي سينا گفت: ‌تجمع نيترات در سبزي‌هاي برگي بيشتر از سبزي‌هاي ميوه‌اي و پيازي است و از آنجا که نيترات باعث بيماري‌هايي از قبيل کم خوني، سقط جنين و انواع سرطان‌ها مي‌شود، ساقه وسط سبزيجاتي مثل کاهو را نبايد خورد. دکتر «فرشاد دشتي» افزود: ‌ تجمع نيترات در سبزي‌هايي مانند کاهو و اسفناج بيشتر از ساير سبزي‌هاست. ميزان نيترات موجود در اندام‌هاي مختلف سبزيجات نيز متفاوت بوده، به طوري که ميزان آن به ترتيب در ساقه، دمبرگ، پهنک برگ، اندام‌هاي زيرزميني، پياز، ريشه‌ها و غده‌ها بيشتر است. دشتي تاکيد کرد: ‌در ميوه‌ها و سبزي‌هاي ميوه‌اي، مشکل زيادي از نظر تجمع نيترات وجود ندارد و مشکل اصلي بيشتر در سبزي‌هايي است که اندام رويشي آن‌ها مصرف مي‌شود. نيترات باعث بيماري‌هايي از قبيل کم خوني، سقط جنين و انواع سرطان‌ها مي‌شود و ميزان مجاز ورود نيترات به بدن هر فرد ۳/۶۵ ميلي‌گرم بر هر کيلوگرم وزن بدن در روز است. با توجه به اينکه ميزان مجاز آن نسبت به وزن بدن سنجيده مي‌شود مقدار مصرف آن در کودکان هم حائز اهميت است.
اين مدرس دانشگاه راه‌هاي انتقال نيترات به بدن را آب آشاميدني و سبزي‌ها عنوان کرد و گفت: ‌در مورد آب‌ها نظارت زيادي وجود دارد و ميزان نيترات در آب اندازه‌گيري مي‌شود، ولي در خصوص سبزي‌ها کنترلي صورت نمي‌گيرد اين درحالي است که در کشورهاي توسعه يافته بر روي سبزي‌ها نيز کنترل انجام مي‌شود. دشتي در خصوص دلايل تجمع نيترات در سبزي‌ها يادآور شد:کاربرد زياد کودهاي شيميايي ازته در مزارع از دلايل اصلي تجمع نيترات در سبزي‌هاست چراکه کودهاي نيتروژنه باعث افزايش توليد مي‌شود بنابراين کشاورزان از اين کود زياد مصرف مي‌کنند. ميزان مجاز نيترات در کشورهاي مختلف فرق دارد؛ به طوري که در برخي کشور‌ها ميزان نيترات مجاز در اسفناج ppm ۴۰۰ و براي کاهو ۱۰۰۰ ppm تعيين شده است، اين درحالي است که در کشور ما مقدار نيترات موجود در اين سبزي‌ها خيلي بيشتر از حد مجاز است.
وي با بيان اين‌که پرورش سبزي‌ها در باغچه منازل، بهترين شيوه براي کنترل نيترات است به شهروندان توصيه کرد، تاجايي که امکان دارد سبزي‌ها را خودشان پرورش دهند و يا اين‌که از محصولات ارگانيک استفاده کنند. هم‌چنين از بخش‌هايي که نيترات زيادي دارند استفاده نکنند و در اسفناج ساقه و دمبرگ و در کاهو ساقه وسط را مصرف نکنند. دشتي افزود: نگهداري سبزي‌ها به صورت پخته در فريزر نيز باعث ترکيب نيترات با اسيدهاي آمينه مي‌شود که ماده‌اي به نام نيتروزامين توليد مي‌کند، اين ماده سرطان‌زاست و فرآيند توليد آن در يخچال و فريزر رخ مي‌دهد.

خانمها بخوانند!!!!

رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با فارس هشدار داد
بازار یک میلیارد دلاری لوازم آرایشی در ایران/ انواع مواد سمی و
 
سرطان‌زا در لوازم آرایشی تقلبی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بازار لوازم آرایشی در کشور ما یک بازار بزرگ یک میلیارد دلاری است که حجم قابل توجه آن لوازم تقلبی و آلوده به مواد سمی، سرطان‌زا و تاریخ گذشته است.

خبرگزاری فارس: بازار یک میلیارد دلاری لوازم آرایشی در ایران/ انواع مواد سمی و سرطان‌زا در لوازم آرایشی تقلبی 

رسول دیناروند در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس توضیح داد: بخش مهمی از لوازم آرایشی موجود در کشور قاچاق و تقلبی است و با توجه به اینکه هیچ ارزی از طرف دولت برای واردات لوازم آرایشی اختصاص داده نمی‌شود،آمار دقیق واردات این اقلام را به کشور در اختیار نداریم.

وی گفت: در مورد داروها با توجه به اینکه همه داروهای وارداتی و تولید داخل به دقت ثبت و نظارت می‌شوند، آمار و ارقام دقیق داریم ولی در مورد لوازم آرایشی و حتی بهداشتی به شدت با وارادات کالاهای قاچاق و تقلبی در کشور درگیر هستیم.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: این یکی از چالشهای مهم داخلی و حتی بین‌المللی است که بازار قاچاق و تقلبی لوازم آرایشی بسیار پررونق است و برخی کشورها در زمینه تولید و تقلب برندهای معروف به شدت فعال هستند و مهمترین مشتریان این شرکتها نیز کشورهای خاورمیانه هستند.

دیناروند ادامه داد: کشور ما ایران مرزهای پهناوری دارد و به وفور از مناطق مختلف مرزی کشور لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی وارد کشور می‌شود و کشور ما هم یکی از اهداف اصلی شرکتها و کشورهای تولید کننده این لوازم تقلبی است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مبارزه برای جلوگیری از ورود و عرضه لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی در کشور ما کم نبوده است و از سالهای گذشته وجود داشته است و این مبارزات در آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مهمترین اقدام وزارت بهداشت برای جلوگیری از عرضه این اقلام مضر در کشور، درج برچسب اصالت روی لوازم آرایشی و بهداشتی مجاز است که مردم امکان شناسایی اقلام تقلبی را از اقلام مجاز داشته باشند.

دیناروند در پاسخ به این پرسش که آیا میزان فرآوردهای آرایشی تقلبی در کشور از لوازم مجاز بیشتر است گفت: متأسفانه آمار دقیقی در این زمینه ندارم و من نمی‌توانیم چنین موضوعی را رد یا تأیید کنیم ولی می‌دانیم که میزان لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق در کشور ما حجم بسیار زیادی است.

وی افزود: در کل بازار لوازم آرایشی قاچاق، تقلبی و مجاز در ایران یک بازار بزرگ حدود یک میلیارد دلاری است و به همین علت مبارزه با موارد غیر مجاز و تقلبی در سطح عرضه کار بسیار مشکلی است. با این حال نظارت و بازرسی وزارت بهداشت در سطح عرضه سال آینده گسترش پیدا می کند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت ادامه داد: مواد غیر مجازی که در لوازم آرایشی تقلبی و غیر مجاز استفاده می‌شوند، می‌توانند بسیار خطرناک، سرطان زا و گاهی کشنده باشند و اغلب آنها از مواد سمی یا تاریخ گذشته استفاده می‌کنند.

وی گفت: تلاش تولید کنندگان لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق این است که تا جای ممکن بسته بندی و شکل ظاهری کالای خود را شبیه برند اصلی کنند تا جایی که تقلبی بودن آن قابل تشخیص نباشد و برای اینکه محصول آنها ارزانتر و قابل رقابت باشد از انواع مواد سمی و تاریخ گذشته استفاده می‌کنند.

افزایش هوش

باشگاه خبرنگاران/ باهوش شدن و افزايش رشد "سلول هاي مغزي" براي افراد مختلف بسيار اهميت دارد و سرانجام نسخه نهايي براي علاقه مندان توليد شده است.
پژوهشگران دريافته اند که "ورزش کردن" يکي از راه هاي اصلي براي افزايش رشد سلول هاي مغزي و باهوش شدن بويژه در دانش آموزان است.
گفتني است، براساس مطالعات انجام شده بر روي دانش آموزاني که ورزش نمي کردند و دانش آموزان ورزشکار اين نتايج بدست آمد که گروه اول به دليل انجام ورزش داراي توان فکري بالاتر و رشد "سلول هاي عصبي" بيشتر در مغز مي شوند.
بررسي ها نشان مي دهند، ورزش کردن سبب ترشح هورمون هاي خاصي در بدن مي شود که مي توانند سبب رشد سلول هاي مغزي جديد شوند. پزشکان به ويژه به دانش آموزان توصيه مي کنند براي بدست آوردن نمرات بالاتر در درس ها حتما ورزش کردن را در برنامه کاري خود در هفته قرار دهند زيرا بعد از مدت کوتاهي تفاوت چشمگير در ميزان گيرايي مطالب درسي را حس خواهند کرد.

مادران باردار بخوانند

تاریخ خبر : پنج‌شنبه 1392.11.10 - 12:56
سه ماه قبل از بارداري چاي سبز نخوريد


 
سيمرغ/ علت اين قضيه آنتى‏ اکسيدان موجود در چاى سبز است که فعاليت اسيدفوليک را مهار مى‏ کند.

درحالى‏ که براى باردار شدن تلاش مى‏ کنيد از خوردن چاى سبز اجتناب کنيد.

مطالعات نشان مي دهند زنانى که به ميزان 1 تا 2 فنجان چاى سبز در روز حدود 3 ماه قبل از باردارى و طى 3 ماهه اول مي نوشند، دو برابر بيشتر با خطر داشتن کودکى با نقايص لوله عصبى روبرو هستند.

علت اين قضيه آنتى‏ اکسيدان موجود در چاى سبز است که فعاليت اسيدفوليک را مهار مى‏ کند. مى‏ دانيم که ميزان کافى اسيدفوليک طى هفته‏ هاى اوليه حاملگى به کاهش ميزان نقايص لوله عصبى کمک مى‏ کند، پس تا انتهاى حاملگى از چاى سبز اجتناب کنيد.

یادداشتی از یک نویسنده

 

 


 

پولا : آدامس معروفی که حتی بچه های زیر پنج سال هم میشناسنش!

 

اسمارتیس : همون قرصهای رنگی .

سرلاک : (شیر خشک و غذای کودک)

 

و اما دنون و شرکتهای وابسته ی اون که سابقه به تازگی وارد بازار شده

این همون نامیست که شرکت آبمعدنی دماوند با فتخار خوش رو وابسته به اون نشون میده :

حتی در جنجال اخیر برسر کیفیت چند آبمعدنی از جمله دماوند هم اسم این شرکت به عنوان ناجی دماوند به میون اومد :

 

تو یک مجله خوندم که رئیس شرکت آبمعدنی دماوند یک فرانسوی به نام "لارنو" است . البته موضوع خارجی بودن مدیران ارشد رو در مورد چند شرکت دیگه که اسمشون رو تو پست قبلی خوندید ، شنیدم ، ولی درباره ی این یکی مطمئن شدم!

البته پرتبلیغ ترین محصول یک سال اخیر این شرکت در ایران ، محصولی است به نام "دنت"

در طعم ها و رنگهای مختلف و تهیه شده از هشتاد درصد شیر خالص!

که همونطور که در تبلیغاتش شنیدید ، متاسفانه " از یک قطره اش هم نمیشه گذشته . . ." چه برسه به اینکه تحریمش کرد!

این محصول دنون همواره در گرانترین تبلیغات تلوزیونی رو به خودش اختصاص داده . از جمله طولانی ترین تبلیغ تلوزیون یعنی برنامه آشپزی سامان گلریز (بهونه)

از اونجایی که آشپز این برنامه سعی در استفاده این محصول در اکثر غذاها داره ، میشه فهمید که مدیران این شرکت روی این برنامه حساب ویژه ای باز کردن!

درواقع اگر همینجوری پیش برن ، تو این برنامه با دنت قرمه سبزی هم درست میکنن  . . .

-پپسی :  آیا تا به حال به معنای این اسم دقت کرده اید؟

پپسی مخفف جمله ایست که معنای آن این است:

هر پنی را برای تامین اسراییل بپردازید.

Pay every penny to save Israel


http://www.parsiblog.com/FirendsAlbum/solteh/pepsi.jpg

- کوکا کولا : که وقتی بر چسب روی آن را بر عکس کنید و از پشت بخوانید جمله لا محمد ، لا مکه نمایان می گیردد....

پیشنهاد می شود به جای محصولات پپسی ، فانتا و کوکا کولا که محصولاتی اسراییلی هستند از انواع مارک های ایرانی استفاده کنید که همان کیفیت و طعم را دارند تا علاوه بر حمایت نکردن از یک شرکت اسراییلی ، موجب تشویق تولیدات داخلی شویم.مانند زمزم...

کوکا کولا :

161.jpg



کوکا کولا پر حاشیه ترین محصول صهیونیستی بازار ماست !

از نشانه ی معروفش که از هر دو طرف خونده میشه بگیرید تا کارخانه ی خوشگوار مشهدش مورد تردید هموطنان ماست ، ولی متاسفانه هیچ گاه و در هیچ موردی از مرحله ی تردید به یقین  نرسیدیم!

گفته میشه که ثابت شده این کوکا کولا هیچ سودی برای اون کوکاکولا نداره!

درباره نام منفور کوکاکولا روی محصولات ، مدیر این شرکت جمله ی جالبی داره :

مدیر شرکت خوشگوار در پاسخ به درخواست مردم برای قطع ارتباط با کوکاکولا می‌گوید: بازار فروش ما وابسته به همین نام است و نمی‌توانیم آن را حذف کنیم(یعنی خود شما بخاطر همین اسم نوشابه رو میخرید ، ولی الآن جوگیر شدید!)

از جمله شرکتهای زیر مجموعه ی کوکا (خودمونی کوکاکولا) میشه از سه برند زیر نام برد:

فانتا : نوشابه های تولیدی کوکاکولا باطعم انواع میوه 

یک نکته ی جالب :

اولین نکته ای که باید روش تاکید کرد اینه که این شرکتها عمده ی سرمایه خودشون رو برای تبلیغات صرف میکنن ور در بسیاری از مواقع (خصوصاٌ مواد غذایی) از کیفیت بسیار پایینی برخوردان و برای تولید و فروش بیشتر محصولاتشون دست به هرکاری میزنن .

همین موضوع باعث شده که بسیاری از این شرکتها مورد نفرت گروههای حفاظت از محیط زیست ، حمایت از کودکان و حمایت از حیوانات باشن . برای نمونه :

- همین آبمعدنی دسانی در سال 2004 با اون بسته بندی زیبا از بازار انگلستان به‌اجبار جمع ‌آوری شد چرا که در اون برومات بیش از حد مجاز یافت شد.

-و یا شرکت نستله ، بزرگترین تولید کننده ی مواد غذایی در جهان طبق گزارشی که نشریۀ فوربس در اردیبهشت ۱۳۸۳ به نقل از سازمان جهانی کار منتشر کرد ، معلوم شد برای تولید شکلات از کارگران خردسال استفاده می‌کنه . در بررسی‌های بعدی مشخص شد بیش از ۲۵۰ هزار کودک آفریقایی، در مزارع این شرکت در غرب آفریقا کار می‌کنند.

 

در اینجا جای دونام بزرگ خالیست ، مک دونالد و لورئال !

مک دونالد هم که حتما معرف حضورتون هست . البته خداروشکر مک دونالد در ایران شعبه نداره ، وگرنه نون بقیه فست فود دارها آجر میشد!  

این بود شرح مختصری از فروش و حواشی محصولات صهیونیستی در بازار کشوری که بزرگترین دشمن اسراییل به حساب میآد.

 

اما حیفم میاد این نکته رو نگم ، تو جستجو هایی که تو اینترنت داشتم برای این مطلب به جمله ی جالبی برخوردم :

یکی نوشته بود : ما باشیر خشک اسراییلی بزرگ شدیم و با نسکافه اسراییلی رفتیم سر امتحاناتمون!

درسته ، ما با شرخشک و اسمارتیس و آدامس پولا اسراییلی بزرگ شدیم ، با نسکافه اسراییلی و احتمالاً تی شرتی با مارک گپ رفتیم سر امتحانمون ، شبش هم حتماً با یکی از محصولات کوکا کولا شامی رو که با محصولات مگی درست شده بود رو خوردیم بعدش تا صبح خواب نابودی اسراییل دیدیم و از نماز صبح هم جا موندیم

·         متاسفانه ما مصرف کننده پوشاک اسراییلی هم هستیم!

تیم برلند نیز از حامی های این رژیم منحوس یعنی اسراییل است... به شما پوشاک ایرانی توصیه می شود. اما اگر خیلی علاقه به پوشیدن لباس های مارک دار دارید از مارک های دیگر مثل گوجی، لاگوست ، ورساچه و... استفاده کنید...

و اما گوشی موبایل...بسیاری از ما می دانیم که نوکیا نیز محصولی است اسراییلی!! امروزه در بازار گوشی های مختلفی عرضه می شوند با کاربری های متفاوت...از این انواع مارک های گوشی، نوکیا و سونی اریکسون دو رقیب جدی به شمار می آیند اما آیا ماهیت این دو نیز یکسان است؟؟؟؟؟  

لوازم منزل: -بایترون و بوش  که این دو حامی های اسراییل هستند به جای محصولات آنها  انوع مارک های لوازم خانگی مشابه...مثل سامسونگ، ال جی و...... پیشنهاد می شود.  

لوازم آرایشی و بهداشتی :-اوریل  به جای آن  اوریف لیم اتود بورژوا و... پیشنهاد می شود... لوازم سخت افزاری کامپیوتر :اینتل و آی بی ام  در ضمینه ساخت سی پی یو...دانشمندان صنایع دفاع به تکنولوژی ساخت آن رسیده اند اما متاسفانه بسیار هزینه بر است و مقرون به صرفه نیست....؟

 

 و اما مارک های دیگه ای که متاسفانه جایگزینی ندارند و فقط و فقط در استفاده از اونها باید بصیرت به خرج دادو با دید انتقادی به محصولات آنها نگاه کرد:فاکس قرن بیستم - برادران وارنر - شرکت والت دیسنی - بابیلون - سی ان ان -مترو گلدین مایر گوگل یاهو بی بی سی

کیت کت:شکلاتی که شما هم از طرفداران آن باشید...

متاسفانه این شکلات توسط شرکت نستله که یک شرکت صهیونیستی است تولید می شود.

شکلاتی با طعم باروت و خون...

جالب است که امروز کشور ما یکی از صادر کنندگان انوع شکلات است...شکلات هایی با کیفیت مناسب که می توانند جایگزین مناسبی برای محصولات کیت کت باشند...

مارک هایی مانند شیرین عسل ، فرمند ، باراکا..

حتی ....9.jpg

 

باركد كالاهای تولید اسرائیل


فراموش نكنیم كه شركت‌های حامی صهیونیزم لزوما در كشور اسر ائیل ثبت نشده‌اند. ! تمامی تولیدات صنعتی ، کشاورزی و ... در کشورهای مختلف جهان دارای بار کد مخصوصی است که نشان دهنده کشور سازنده و ویژگی های مخصوص آن محصول است. شمارۀ 729 سه رقم اول بارکد كالاهای اسرائیلی است.
+ نوشته شده  توسط جعفر حسین پور 

جنگ با ابزار تغذیه

 

منبعhttp://hanozistadeim.mihanblog.com/post

در زمانه امروز همه میدانیم که مصرف کالا های صهیونیستی مساوی است با شریک جرم بودن در قتل بیگناهانی که به دست این وحشیان به خاک و خون کشیده میشوند.

شرکت های بزرگی امروز متعلق به سرمایه دارن صهیونیست است . متاسفانه برخی از این شرکت ها همچنان در ایران فعالیت میکنند. چرا که هنوز برای مسئولین ذی ربط ثابت نشده که شرکت هایی مثل کوکاکولا، پپسی، دنون، نستله،مگی ... تحت سرمایه صهیونیست ها میچرخد .

به همین جهت باید چنین محصولاتی تحریم شود تا دست صهیون ها حداقل در کنترل تغذیه ما مسلمانان کوتاه شود. البته چنین حرکتی بسیار سخت است چرا که متاسفانه امروز شرکت هایی که مستقیم از جانب صهیون ها اداره نمیشوند نیز، تحت سلطه ی صهیون ها هستند.

صهیون ها در پروتکل های خود آورده اند که برای نابودی دشمن ما باید به هر صورت وی را ضعیف کنیم . یکی از راه هایی که آنان ارائه داده اند؛ اضافه کردن پودر گوشت خوک، خون، و مایع تناسلی انسان ها به شکل بسیار کم در محصولات است به شکلی که دستگاه های کنترل استاندارد هرگز متوجه وجود این ترکیبات نمیشوند چرا که مقدار آن بسیار کم است اما تداوم مصرف این محصولات منجر به پیامد های وحشتناکی میشود از جمله :

بی غیرتی که از خوردن گوشک خوک حاصل میشود (طبق فرموده پیامبر (ص) )، از کاهش حافظه طی تدادم محصولاتی که در آن ها مشروبات الکلی به کار رفته است، کوتاهی عمر و بیساری امد های دیگر طی مصرف فست فود ها . واقعا تعجب نکردید که چگونه طی چند سال فست فود ها روند رشد فوق العاده سرعی داشتند ؟ آن هم محصولاتی که معلوم نیست که چه به خورد شما میدهد.

چند ماه پبش مطلبی بر روی اینترنت قرار گرفت که فردی از گوشت گربه برای تهیه همبرگر استفاده میکرد (لینک مطلب از یک وبلاگ) واقعا از کجا میتونید مطمئن بشید که این فست فود ها از مواد سالم تولید شده ؟ نگارنده مطلب از یکی از نزدیکان یکی از شرکت های بزرگ کالباس و سوسیس در ایران شنیده است که صاحب شرکت سویس و کالباس هرگز تا الان از محصولات خود استفاده نکرده چرا که او میداند که چه چیز میشود سوسیس و کالباس. و -اگر اشتباه نشود- صاحب شرکت سیگار مالبرو، خود یک سیگاری نبود چرا که او هم میدانست که سیگار، مغذ و ریه و بسیاری از اعضای بدن را نابود میسازد .

به همین جهت استفاده از تمامی محصولات حد اقل خوراکی داخلی بهتر است از استفاده از محصولات خارجی چرا که بنا بر بیانات بالا، نمیتوان به محصولات خوراکی خارجی اعتماد کرد.



اما مطلبی که میخواهیم به آن بپردازیم خنثی سازی یکی از توطه های صهون هاست

مدت ها پیش سخنرانی تحت عنوان "شهادت آب" در سطح کشور تکثیر شد که نشان داده بود که یک محقق خارجی، تحقیقی بر روی اثرات افکار و اسامی بر ملکول های آب داشته است .

وی نشان داده بود که افکار مثبت و انسانی و هم چنین اسامی مقدس، موجب زیبا شدن ملکول آب میشود و در طرف دیگر معادله اسامی و افکار پلید، موجب به هم ریختگی ملکول های آب میشود . (برای درک بهتر این کلیپ را ببینید ) حال تصور کنید که 70% بدن انسان از آب تشکیل شده و انسان با یک کلمه و رفتار ناشایست، در حقیقت وجودش را تخریب کرده است .

بنابراین اسامی ناشایست و پلید میتواند آثار مخربی بر ملکول های آب در بیرون و درون بدن انسان داشته باشد.

احتمالا مطلب ماجرای آرم شرکت کوکا کولا را تا به حال دیده اید. همان آرمی که معکوس آن عبارت "لا محمد لا مکه " خواهدشد :





این آرم به شکل معکوس بر روی بطری نوشابه قرار میگیرد، بنابراین آن نوشته ای که رو به نوشابه است؛ عبارت "لا محمد لا مکه " است یعنی یک عبارت ناشایست که ترکیبات ملوکول های آب را به بد ترین حالت درمیاورد که به معنی آبی سمی است که اثر خود را مستقیما بر فرد میگذارد .

حالا فرض کنید یک نوشیدنی صهیونیستی که ممکن است حاوی ترکیبات مذکور بالا باشد + گاز و رنگ هایی که کبد را در پرفشار ترین حالت خود قرار میدهد و قندی که فشار خون را چندین برابر افزایش میدهد و موجب احتمال سکته ها در فرد میشود و مهم تر از همه آب مورد استفاده در این محصول در حقیقت دارای ملکول های تخریب شده است . بنابراین اگر خواستید خودکشی نرم انجام دهید ما به شما کوکاکولا را پیشنهاد میکنیم !!

اما ما میتوانیم از این توطئه به سود خود استفاده کنیم بدین شکل که :

یکی از اعضای گروه پیشنهاد دادند که اگر آنان اسامی ناشایست را در کالا های خود قرار میدهند تا محصولات را مخرب کنند بهتر است ما هم بر روی نوشیدنی های داخلی اسامی زیبا قرار دهیم تا ترکیبات آب به بهترین حالت به بدن ما وارد شوند .

همکارمان دو عکس برای نگارند مطلب ارسال کرد که چنین فرضی را بر روی یک بطری آب اعمال کرده است .

تصویر پایین یک بطری آب است که قسمت مشخص شده برگه ایست که عبارتی عربی بر روی آن نوشته شده و برگه به سمت آب چسبانده شده :



عبارت مذکور، عبارتی از امام صادق (علیه السلام) است که این دعا را برای ثبات دین در دوران قبل از ظهور و برای در امان ماندن از فتنه ها، فرموده اند که بخوانیم . خیلی خوب است که عبارت مذکور رابطه ی عمیقی با دوران فعلی دارد که خواندن چنین ادعیه ای در این زمان حساس بسیار مهم است تصویر زیر هم تصویری از عبارت است که از رو به روی بطری گرفته شده است :



عبارت مذکور :

یا الله یا رحمن یارحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک



بدین ترتیب ما با این کار این ترفند دشمن را میتوانیم اینگونه پاسخ دهیم .

شاید این مطلب در حد یک مطلب عادی باشد اما توجه داشته باشید که دشمن دانای ما به هر شکلی میخواهد دشمن اصلی خودش یعنی مسلمین را نابود سازد. و با چنین ترفند هایی توانسته روح روان ما را تا حدی آلوده سازد چرا که معتقد به نزدیکی جنگ آرمگدون است و چه راحت میتواند جلوی دشمنانی بایستد که ذهن هایشان خلاقیت ندارد، بی غیرت اند، روحیه شهادت ندارند ... و این عوامل به واسطه عامل های مختلفی ایجاد میشود که یکی از این عوامل مصرف محصولاتی است که آنان برای ما درست کرده اند.

به همین جهت اگر ادراکمان آگاه باشد از همین امروز تا آنجا که ممکن است مصرف تمامی محصولات خارجی و صنعتی داخلی/خارجی را باید به حد اقل برسانیم . تا آن جا که میتوانید از محصولات طبیعی مانند آب میوه های طبیعی، دوغ های طبیعی (توجه کردید که دوغ های صنعتی ته نشین نمیشوند. چرا که ترکیبات آن ها تغییر کرده است ) و حتی گوشت های دامداران سنتی استفاده کنید و از گوشت های هورمونی تا آن جا که میتوانید خودداری کنید .

تمام این پیشنهادات برای سالم کردن جسم شماست و به واسطه ی سلامت جسم، روح شما هم لطیف میشود و به واسطه لطافت روح میتوانید به آسانی حقایق جهان را درک کنید و ببینید که دشمن تا کجا ها در زندگی شما نفوذ کرده است .

آدامس خوکی

بر اساس برخي اطلاعات بدست آمده، آدامس اوربیت که در آن از موادی که از خوک گرفته می شود استفاده شده، حرام است . به گزارش شیعه آنلاین، بر اساس اطلاعات بدست آمده از پایگاهی الکترونیکی تحت عنوان “زندگی با قوانین طلایی اسلام که یک پایگاه الکترونیکی اسلامی خارجی است و لیست کالاهای حلال را اعلام می‌کند، برخی محصولات شرکت اوربیت از جمله آدامس اوربیت حرام است زیرا طبق ادعای این پایگاه الکترونیکی، از گوشت خوک در آن استفاده شده است. به واقع حکم استفاده از این آدامس‌ها معلوم است كه حرام است؛ با اين وصف چرا در بخش بازرگانی نظارت کافی در این امر وجود ندارد؟ http://halalist.wordpress.com/2008/05/12/wrigleys-haraam-products-list/در این متن صراحتا خود مسئولان شرکت اوربیت گفته‌اند که از گوشت خوك (pork) در تولید آدامس اوربیت استفاده می شود.البته مسئولان اوربیت گفته‌اند که به تامین کنندگان مواد اولیه خود گفته اند که مواد جایگزینی برای افزودنی های شامل گوشت خوک تولید کنند اما هنوز این کار انجام نشده است

خطر محصولات خوکی

از شهریورماه اجرایی می‌شود
براساس آمار و مستندات منتشره بیش از 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق است و در بسیاری فروشگاه محصولات قاچاق آرایشی و بهداشتی فروخته می ‌شود.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اگرچه انواع کالاهای ریز و درشت توسط قاچاقچیان به کشور وارد می‌ شود،‌ برخی کالاها به خاطر آنکه به امنیت و سلامت نسل های جامعه ضربه می ‌زند، از اهمیت بیشتری بخوردارند.

براساس آمار و مستندات رسانه ها بیش از 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق است و در بسیاری  فروشگاه محصولات قاچاق آرایشی و بهداشتی فروخته می ‌شود.

بنا بر اخبار منتشره یکی از موارد مهم در این بخش تهیه لوازم آرایش غیراستاندارد، از جنین مرده انسان و خوک است که این موضوع به لحاظ شرعی و بهداشتی مشکلات بسیاری دارد.



پس از اطلاع رسانی رسانه ها و ارسال گزارشاتی به نهادهای مسئول در کشور، وزارت بهداشت تصمیم گرفت از همه مدیران شرکت های واردکننده محصولات آرایشی و بهداشتی بخواهد ضمن توجه بیشتر به این موضوع مهم، عبارت «عدم استفاده از مواد اولیه با منشاء خوک و انسان» را حتما در محصولات تولیدی کارخانجات درج کنند.

این عبارت از تاریخ اول شهریورماه در تمامی محصولات وارداتی اجباری خواهد بود هرچند موضوع قاچاق محصولات دارای این مواد خطرناک و غیرشرعی همت همه دستگاههای مسئول در کشور را می طلبد.

خطر ناکترین دشمن شما...

تاریخ خبر : سه‌شنبه 1392.11.08 - 10:48
روانشناسي/ شما خطرناکترين دشمن خودتان هستيد !


 
آي بانو/ بزرگترين دشمن شما کيست ؟ اصلا تا حالا به اين موضوع فکر کرده ايد ؟ شايد فکر مي کنيد دشمني نداريد اما بايد رازي را به شما بگوييم : شما بزرگترين دشمن خودتان هستيد ، 6 راهي که با خود دشمني مي کنيد را در ادامه بخوانيد .
براي مدت طولاني من زندگي تک بعدي داشتم و فکر مي کردم که فقط بايد با روش خاصي زندگي کرد . سعي کردم اشتباهاتم را مرور کنم تا بفهمم چه عاملي سبب شده که موفق نشوم. و فهميدم که براي اينکه حس راحتي داشته باشم روياهايم را فراموش کرده ام. باورهايم را ناديده گرفته و خودم را از عشق و خوشبختي با ممانعت از دستيابي به آنها محروم ساختم. اما بعد از مدتي که گذشت و به زندگي ام نگاه کردم با خود گفتم چرا زندگي اينقدر پر از بدبختي است؟
واضح است که خودم را خيلي گم کرده بودم. سپس شروع کردم به تغيير دادن چيزهايي که در طول دهه قبل جزو عادتهاي من به شمار مي رفتند که منجر به مشاجراتي با همسرم شد. نهايتا درحاليکه اشک مي ريخت به من گفت :" مارک تو خودت دشمن خودت هستي! خودت !...همه چيز تقصير خودت است. ديگر نمي توانم تسکين تو باشم ، اگر بخواهي مي تواني تغيير کني اما لازم است که بخواهي و خواهش مي کنم بخواه..." . و من پس از مدتها کشمکش هاي دروني و مطالعات گسترده و حمايت هاي بي دريغ همسرم و چند نفر از دوستان ، نهايتا توانستم خودم را پيدا کنم.
من مي خواهم تجربياتم را در اختيار شما قرار بدهم چون مي دانم که شما نيز گاهي درگيري هايي با شيطان درونتان داريد. بعضي وقتها افکار ما و تصميم هاي هميشگي و روتين زندگي بزرگترين دشمن ما محسوب مي شوند که باعث مي شود من به شما يادآوري کنم که از آن برحذر باشيد.
1- توقع رضايت هميشگي داشتن
در زندگي هيچ چيز ثابت و هميشگي نيست. همانطور که شادي مطلق وجود ندارد غم و اندوه مطلق نيز وجود ندارد. مي توان گفت که تغيير در حس و حال ما وجود دارد که به طور مداوم بين شادي و غم در نوسان است. در هر زماني به اين فکر مي کنيم که بعدا چه مي شود و چه حسي خواهيم داشت – نوعي مقايسه بين ميزان رضايت مندي خود در زمان هاي مختلف. در اين مسير، برخي از ما که حس غم و اندوه فراواني داريم ، پس از التيام آن مي توانيم به اوج شادي و لذت برسيم. به عبارت ديگر شادي و غم لازم و ملزوم يکديگرند؛ يکي باعث تقويت ديگري مي شود. انسانها بايد بدبختي و بيچارگي را بشناسند تا قدر عافيت را بدانند.
نکته مهم تمرکز روي جنبه هاي خوب زندگي است. شايد شما همه لحظه هاي زندگيتان را آگاهانه سپري مي کنيد و شايد درک کرده باشيد که همه خوشبختي که به دنبالش هستيد را درهمان لحظه داريد. اگر حس مي کنيد که لحظه اي که در آن هستيد بهتر از آن چيزي است که مي توانست باشد ، لذت شما بيش تر از حد و اندازه آن خواهد شد.
2- وسواس در بررسي خطاهاي فردي
تصور کنيد که در دوره دبيرستان به سر مي بريد يک سال معدلتان الف ، دو سال بعدي ب و سال بعدتر ج باشد. آيا شما روي داشتن معدل الف و يا ج زياد فکر مي کنيد؟ آيا به خاطر معدل پايين خودتان را سرزنش مي کنيد؟ و يا در دوره اي که معدلتان پايين بود روي علايق و توانايي هاي شخصي خود تمرکز داشتيد؟ من اميدوارم که متوجه ارزش طرز فکر دومي شده باشيد.
هر روز صبح که از خواب بيدار مي شويد، به سه چيز مهم زندگي خود فکر کنيد و زماني که به بستر مي رويد که بخوابيد ذهنتان را پر از فکر هاي مثبت و کارهاي کوچکي که در طول روز به خوبي از پسش بر آمده ايد کنيد. موفقيتهاي خود را آزمايش کنيد. قدرت تفکر خود را به سمتي هدايت کنيد که باعث به وجود آمدن تاثيرات مثبت در زندگي شود. با خود مرور کنيد که چه کارهايي را و چرا اغلب خوب انجام مي دهيد و خواهيد ديد که به طور طبيعي راههايي را پيدا مي کنيد که کارهاي ديگر را هم به درستي انجام دهيد. مناسب ترين روش براي لذت بردن از موفقيتهاي زندگي اين است که خود را به خاطر بي کفايتي در گذشته ملامت نکنيد. اما در عوض، سعي کنيد روي موفقيتهاي فعلي مانور دهيد.
شما بزرگترين دشمن خودتان هستيد
3- داشتن زندگي روتين و مرده
رايج ترين و مخرب ترين اعتياد در جهان ترسيم يک نوع زندگي راحت و روتين است. چرا وقتي 400 کانال تلويزيوني داريم به دنبال فقط يک سبک زندگي هستيد؟ شما مثل کامپيوتر نيستيد که تراشه را روي برد نصب کرده و يک برنامه را اجرا کنيد ، زندگي چيز ديگري است. زندگي يعني حيات. زندگي يعني يادگيري و رشد با وجود هيجانات و استرس ها .
زندگي پر از معماهاست ؛ بعضي از آنها هيچگاه به جواب نمي رسند.اين تمايلات ذهن جستجو گراست که به دنبال پاسخ مي گردد و در ميان ناشناخته ها شجاعانه سير مي کند تا به جواب سوالات خود برسد و همين جستجوهاست که به زندگي معنا مي بخشند.
در نهايت ، شما مي توانيد بقيه زندگي خود را با حس تاسف در باره خود ادامه دهيد و روال زندگي خود را با بي تحرکي سپري کرده و يا مي توانيد هميشه از وجود شگفتيهاي زندگي متعجب شويد و از خود به خاطر تلاش براي حل مشکلات تشکر کنيد. همه اينها فقط به ذهن خودتان بستگي دارد. اولين گام مشخص اين است که خود را متقاعد کنيد که از محدوده زندگي روتين خود خارج شويد.
4- اعتقادات محدود کننده
شما از عقايد خود رنج نمي بريد. شما از بي اعتقادي خود رنج مي بريد. اگر در خود هيچ اميدي حس نمي کنيد، به اين معني نيست که هيچ اميدي وجود ندارد؛ فقط به اين علت است که شما به وجود اميد اعتقاد نداريد. از آنجايي که ذهن مسوول هدايت بدن است ، نهايتا اين ذهن است که باعث مي شود رويايي به تحقق برسد و يا بالعکس. واقعيت زندگي شما بازتابي از انديشه و تفکرات شماست و يکي از راههايي است که باعث مي شود هرچه که بدان باور داريد اتفاق بيافتد. بعضي وقتها بهتر است آنچه را که فکر مي کنيد نمي توانيد انجامش دهيد حداقل تلاشتان را بکنيد و در نهايت متوجه مي شويد که شما واقعا مي توانيد. همه اينها از درون آغاز مي شود. شما افکارتان را تنظيم مي کنيد و تنها کسي که مي تواند سر پا نگهتان دارد ، خود شما هستيد.
5- مقاومت در برابر ريسک پذيري
عشق و خوشبختي با ريسک همراهند . ريسک پذيري يکي از مزايايي است که باعث مي شود آغوشتان را به دنياي زيبايي ها و فرصت ها باز کنيد. ريسک پذير بودن به معني نقطه ضعف نشان دادن نيست ، به معني نشان دادن بخش هايي از وجودتان است که تا قبل از اين آن را ناديده مي گرفتيد. به معني روبرو شدن با دنياي بيرون با قلبي پذيرا و پر از صداقت است و گفتن اين جمله به دنيا که :"من همين هستم. يا مرا همينگونه قبولم کن و يا ترکم کن"
خيلي سخت است که آگاهانه به دنبال خطر برويم. چرا؟ براي اينکه همراه با آسيب هايي است. اگر شما چهره واقعيتان را نشان دهيد، اين امکان وجود دارد که کسي شما را درک نکند و حتي پس بزند. ترس از چنين عواقبي آنقدر زياد است که شما مجبوريد براي محافظت از خود هميشه پشت نقاب مخفي شويد. اما دقيقا اين تنها يک درد مداوم است که شما سعي مي کنيد از آن فرار کنيد.
از آنجايي که عشق و خوشبختي نيازمند ريسک پذيري هستند، اگر اين ريسک را از خود دور کنيد درواقع لذتهاي زندگي را از خود دور کرده ايد.
6- از ديگران انتظار زيادي داشتن
هميشه اين ذهنيت با شما همراه است که کارها بايد چگونه انجام شوند. اين ذهنيت باعث مي شود که از واقعيت دور بمانيد و باعث مي شود که از درک واقعي خوبي هاي زندگي اجتناب کنيد. راه حلش؟ ساده است. از توقعات خود کم کنيد. قدرهر آنچه که داريد را بدانيد. بهترين ها را بخواهيد اما توقعتان را کم کنيد. شما مجبوريد که با واقعيت به جاي جنگيدن ، کنار بياييد. اجازه ندهيد که سطح انتظارات شما مانع ديدن خوبي ها و اتفاقات زندگيتان شود. زماني که از سطح توقعات خود از ديگران و چيزهاي ديگر کم کنيد، مي توانيد از ماهيت واقعي آنها همان گونه که هستند لذت ببريد.
اکنون نوبت شماست ، شما چگونه با خودتان دشمني مي کنيد؟ به ما هم بگوييد.

رنگ مو

رنگ کردن مکرر مو خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد

ولی الله حسین پور، متخصص پوست و مو هشدار داد: رنگ کردن مکرر مو و دکلره کردن خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

وی گفت: کلاه های پلاستیکی که پس از رنگ کردن روی سر قرار می گیرد با ایجاد گرما بیشترین آسیب را ایجاد می‌کنند.

حسین پور افزود: رنگها به 3 دسته موقت، نیمه موقت و دائم تقسیم می‌شوند و هر چه رنگ دائمی‌تر باشد احتمال آسیب زایی و عوارض ایجادکننده آن افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به آنکه آنتی اکسیدان باعث جلوگیری از پیری زودرس می‌شود و در حفظ سلامت تأثیر بسزایی دارد، استفاده از اکسیدان که در رنگ کردن مو بسیار کاربرد دارد، تهدیدکننده سلامت محسوب می‌شود.

وی نسبت به دکلره کردن مو هشدار داد

مائده آسمانی حقیقت دارد

تاریخ خبر : یکشنبه 1392.11.06 - 10:13
کرامات و معجزات حضرت زهرا (س)


 
بيتوته/ فرستادن غذا از طرف خداوند براى حضرت زهرا (س)
حضرت فاطمه عليه السلام در پيشگاه خدا آن چنان معزز بود که بارها مورد عنايت خاص آسمانى قرار گرفته و موائد گوناگون از سوى پروردگار عالم نازل مى‏شد که اينک به برخى از آنها اشاره مى ‏کنيم:
پيامبر عالى قدر اسلام به شدت گرسنه بود و ضعف و ناتوانى وى را از پاى درآورده بود، او براى پاره نانى به اتاقهاى هريک از زنانش مراجعه کرد، ولى آنان نيز طعامى نداشتند. سرانجام به خانه ‏ى دخترش فاطمه عليه السلام سرکشيد، تا در آن خانه‏ ى اميد به مقصود رسد، ولى فاطمه عليه السلام و بچه‏ هايش گرسنه بودند و تکه‏ نانى در آنجا نيز به دست نيامد.
هنوز چند دقيقه بيش نبود که رسول گرامى اسلام منزل دخترش را ترک کرده بود که مختصر طعامى از سوى يکى از همسايه‏ ها به آن بانو رسيد. فاطمه عليه السلام با خود گفت: سوگند به خدا، خود و فرزندانم گرسنه مى‏ مانم، ولى اين تکه نان و گوشت را به پدرم مى ‏خورانم، و لذا يکى از حسنين را به دنبال پدر فرستاد و او را دوباره به خانه ‏اش دعوت کرد.
فاطمه اهدايى همسايه را که دو تکه نان و مختصر گوشتى بود، در يک ظرف سرپوشيده قرار داده بود، چون پدرش دوباره به خانه او برگشت، سراغ طعام رفت و آن را در برابر ديدگان رسول خدا گذاشت، ولى ظرف پر از گوشت و نان بود، و فاطمه عليه السلام خود نيز از اين مائده‏ ى آسمانى تعجب مى‏ کرد و خيره خيره به آن تماشا مى‏ نمود. رسول خدا خطاب به دخترش گفت: اى دختر گرامى! اين طعام چگونه و از کجا رسيد؟ فاطمه عليه السلام جواب داد:
هو من عنداللَّه ان اللَّه يرزق من يشا بغير حساب. فقال: الحمدللَّه الذى جعلک شبيهه بسيدة نسا بنى‏اسرائيل فانها کانت اذا رزقها اللَّه شيئا فسئلت عنه قالت: «هو من عنداللَّه ان اللَّه يرزق من يشاء بغير حساب.» (1)
آن از برکات و الطاف الهى است، خداوند به هرکسى بخواهد بدون محدوديت عطا مى ‏کند.
رسول خدا چون سخن دخترش را شنيد فرمود: سپاس خدايى را که تو را همانند مريم سرور زنان بنى‏ اسرائيل قرار داده، زيرا او نيز هرگاه مورد عنايت الهى قرار مى ‏گرفت و خداوند برايش مائده مى‏ فرستاد، که جواب سؤال مى ‏گفت: اين طعام از جانب خدا است، او به هرکسى بخواهد روزى بى‏ حساب مى ‏دهد.
آنگاه رسول خدا على عليه ‏السلام را نيز به حضورش فراخواند و همگى از آن غذا خوردند و سير شدند و زنان و اهل ‏بيت پيامبر نيز دعوت شدند و خوردند، ولى غذا و مائده آسمانى به همان صورت باقى بود. حتى فاطمه عليه السلام براى همسايگان نيز از طعام آسمانى که از الطاف خفيه الهى سرچشمه گرفته بود ارسال داشت.... (2)
موائد آسمانى براى فاطمه عليه السلام در يکى دوبار محدود نمى‏ گردد، او بارها از خداوند خويش درخواست طعام کرد و پروردگار عالم نيز بى ‏درنگ طعام بهشتى براى آن حضرت ارسال داشت از آن جمله: روزى اميرالمؤمنين على عليه‏السلام به شدت گرسنه بود و از فاطمه عليه السلام طعام خواست، ولى در خانه چيزى نبود. فاطمه عليه السلام گفت: يا على! در خانه طعامى نيست، من و بچه‏ هايت دو روز است که گرسنه ‏ايم و مختصر طعامى هم که بود، آن را به تو خورانديم و خود در گرسنگى صبر کرديم.
على عليه‏ السلام از شنيدن اين سخن فوق‏ العاده ناراحت گشته و اشک در چشمانش حلقه زد و براى تهيه طعام زن و فرزندانش به بازار رفت و يک دينار قرض گرفت تا مشکل گرسنگى خانواده اش را برطرف سازد، ولى نشد. چرا؟! چون يکى از دوستانش گرفتار بود و گرسنگى و گريه زن و بچه‏ ها او را در بيرون از خانه آواره کرده بود، او دنبال نان و پول بود، ولى چاره‏ اش بدون چاره....
على از درد او آگاه شد و مانند هميشه ايثار کرد و ديگران را بر خود و خانواده ‏اش مقدم داشت و بدين وسيله يکى از دوستانش را که مقداد نام داشت خوشحال و خوش‏دل ساخت.
على عليه ‏السلام دست خالى شد و نتوانست به خانه رود، رو به سوى مسجد کرد و مشغول عبادت شد از آن سو پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله مأمور گشت شب را در خانه ‏ى على بسر برد و لذا بعد از نماز مغرب و عشا دست على را گرفت و فرمود: على جان! امشب مرا به مهمانى خود مى‏ پذيرى؟ مولاى متقيان سکوت کرد، چرا که زمينه پذيرايى نداشت و فاطمه عليه السلام و حسنين گرسنه مانده بودند و پول تهيه نان و گوشت فراهم نبود، ولى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله دوباره اظهار داشت: چرا جواب نمى‏ دهى؟ يا بگو: بلى، تا با تو آيم و يا بگو: نه، تا راه ديگر پيش گيرم. على عليه‏السلام عرض کرد: يا رسول‏اللَّه! بفرماييد.
رسول خدا دست على را گرفت، دست در دست او به خانه‏ ى فاطمه عليه السلام آمد و با هم به خانه وارد شده و با زهرا ديدار کردند، فاطمه عليه السلام در حال نماز و نيايش بود و خدا را مى‏ خواند، او صداى پدر را شنيد و به سوى او آمد و خوش ‏آمد گفت و سفره را باز کرده و غذاى مطبوع آورد، تا گرسنگان را سير کند و چاره نيافته‏ ها را چاره‏ ساز باشد.
على عليه‏السلام به فاطمه عليه السلام خيره خيره نگاه مى‏ کرد و با زبان بى ‏زبانى سؤال مى‏ نمود: يا فاطمه! اين طعام از کجا؟
پيش از آنکه فاطمه عليهاالسلام جواب گويد رسول خدا دست بر دوش على گذاشت و جواب داد: يا على! هذا جزا دينارک من عنداللَّه.
اين غذا پاداش آن دينارى است که به مقداد دادى.
خداوند به شما جريان زکريا و مريم را تکرار کرد. (3) و از طعام‏هاى بهشتى مرحمت نمود... (4)
معجزات حضرت زهرا(س),معجزات حضرت فاطمه (س),کرامات حضرت زهرا (س)
اقرار به رسالت پدر در شکم مادر
وقتى که کفار از پيامبر اسلام (ص) انشقاق قمر را خواستند، زمانى بود که خديجه (س) به فاطمه (س) حامله بود و خديجه از اين سؤال کفار ناراحت شده و گفت: زهى تأسف براى کسانى که محمد را تکذيب مى‏ کنند! در حالى که او فرستاده‏ ى پروردگار من است.
پس فاطمه (س) از شکم مادرش صدا کرد: اى مادر! نترس و محزون نباش، زيرا خدا با پدر من مى‏ باشد.پس وقتى که مدت حمل خديجه (س) تمام شد و موقع وضع حمل رسيد، خديجه فاطمه (س) را به دنيا آورد و او به نور جمال خود تمام جهان را روشن و منور ساخت.(5)
چرخيدن آسياى دستى به خودى خود در خانه حضرت زهرا (س)
جناب ابوذر مى‏ گويد: رسول خدا (ص) مرا به دنبال على (ع) فرستاد. به خانه‏ اش رفتم و او را خواندم، ولى پاسخ مرا نداد. و آسياب دستى را ديدم که بدون اينکه کسى باشد به خودى خود، مى‏ گردد. دوباره او را خواندم، بيرون آمد و با هم نزد رسول خدا (ص) رفتيم و پيامبر متوجه على (ع) شد و چيزى به او گفت که من نفهميدم.
گفتم: شگفتا! از دستاسى که بدون گرداننده مى ‏گردد.
آنگاه پيامبر (ص) فرمود: خداوند قلب دخترم فاطمه و اعضا و جوارحش را پر از ايمان و يقين کرده و چون خداوند ضعف او را دانست، پس در روزگار سختى به او کمک کرد و کفايتش نمود. مگر نمى‏ دانى که خداوند، فرشتگانى را قرار داده تا خاندان محمد را يارى دهند؟! (6)
حرام بودن آتش بر فاطمه زهرا (س)
روزى عايشه بر فاطمه (س) وارد شد، در حالى که آن حضرت براى حسن و حسين (ع) با آرد و شير و روغن در ديگى غذاى حريره درست مى ‏کرد. ديگ بر روى اجاق و آتش مى ‏جوشيد و بالا مى ‏آمد و فاطمه (س) آن را با دست خود هم مى ‏زد.عايشه با اضطراب و نگرانى از نزد او بيرون آمده، نزد پدرش ابوبکر رفت و گفت: اى پدر! من از فاطمه چيز شگفت‏ آورى ديدم، و آن اينکه دست به درون ديگى که بر روى آتش مى‏ جوشيد برده، آن را به هم مى‏ زد.
گفت: دخترکم! اين را پنهان کن که کار مهمى است.
اين خبر که به گوش پيامبر اکرم (ص) رسيد، بر بالاى منبر رفت و حمد و سپس الهى را به جاى آورد، سپس فرمود:
همانا مردم ديدن ديگ و آتش را بزرگ شمرده و تعجب مى‏ کنند. سوگند به آن کسى که مرا به پيامبرى برگزيد، و به رسالت انتخاب فرمود، همانا خداى عزوجل آتش را بر گوشت و خون و موى و رگ و پيوند فاطمه حرام کرده است، فرزندان و شيعيان او را از آتش دور نمود، برخى از فرزندان فاطمه داراى رتبه و مقامى هستند که آتش و خورشيد و ماه از آنها فرمانبردارى کرده در پيش رويش جنيان شمشير زده، پيامبران به پيمان و عهد خود درباره‏ى او وفا مى‏ کنند، زمين گنجينه‏ هاى خودش را تسليم او نموده، آسمان برکاتش را بر او نازل مى‏ کند.
واى، واى، واى به حال کسى که در فضيلت و برترى فاطمه شک و ترديد به خود راه دهد، و لعنت و نفرين خدا بر کسى که شوهر او، على بن ابيطالب را دشمن داشته به امامت فرزندان او راضى نباشد. همانا فاطمه، خود داراى جايگاهى است و شيعيانش نيز بهترين جايگاه‏ها را خواهند داشت. همانا فاطمه پيش از من دعا مى ‏کند و شفاعت مى‏ نمايد و شفاعتش على ‏رغم ميل کسانى که با او مخالفت مى‏ کنند، پذيرفته مى‏ شود.(7)
تعدادي ديگر از کرامات و معجزات حضرت زهرا (س)
1 ـ نورانى شدن چادر مبارک حضرت زهرا سلام ‏اللَّه‏ عليه
2 ـ آمدن لباس‏ها و زيورهاى بهشتى براى حضرت زهرا سلام اللَّه‏ عليه
3 ـ لباس بهشتى حضرت زهرا سلام‏ اللَّه‏ عليه در مجلس عروسى
4 ـ نزديک شدن مردم به هلاکت به واسطه‏ ى نفرين حضرت زهرا سلام ‏اللَّه‏ عليه
5 ـ مستجاب شدن نفرين حضرت زهرا سلام‏ اللَّه‏ عليه در مورد عمر
6 ـ ملاقات حوريان بهشتى با حضرت زهرا سلام ‏اللَّه‏ عليه
7 ـ نازل شدن جبرئيل بر حضرت زهرا سلام‏ اللَّه‏ عليه پس از رحلت پيامبر (ص)
8 ـ در آغوش کشيدن حسنين عليه السلام توسط حضرت زهرا بعد از شهادت
9 ـ خاکسپارى حضرت زهرا و صحبتهاى زمين با اميرالمؤمنين عليه ‏السلاممائده آسمانی

جمعیت ...تغذیه...سیاست

دیوید گلدمن نویسنده یهودی اخیرا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است تا از انتشار ویرایش عبری یکی از کتاب‌های خود با عنوان «تمدن‌ها چگونه می‌میرند: (و چرا اسلام رو به مرگ است؟)» رونمایی کند. وی در مصاحبه‌ای با یک روزنامه اسرائیلی نوید از بین رفتن اسلام و تمدن اسلامی را داده است!
کد خبر: ۳۷۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۰ - 26 January 2014
وقتی نویسنده یهودی، مژده مرگ اسلام را می‌دهد!

آیا بین برنامه هسته‌ای ایران و نرخ باروری در ایران رابطه‌ای وجود دارد و یا این که آیا بین بقای تمدن اسلامی و کاهش میزان موالید در کشورهای مسلمان ارتباطی وجود دارد؟

به گزارش «تابناک»، سوالاتی از این دست موضوع گفتگوی روزنامه اسرائیلی جروزالم پست و دیوید گلدمن نویسنده یهودی کتاب‌هایی در مورد سرنوشت تمدن‌ها و تغییرات جمعیتی است. نویسنده، اخیرا برای انتشار یکی از کتاب‌های خود با عنوان «تمدن‌ها چگونه می‌میرند: (و چرا اسلام رو به مرگ است؟)» به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و در گفتگو با روزنامه صهیونیستی به توضیح رابطه تغییرات جمعیتی و تغییر توازن استراتژیک قوا پرداخته است.

به اعتقاد وی، تغییرات مثبت جمعیتی به جوامعی مربوط می‌شود که نگاه‌شان به آینده است و اعتماد به نفس دارند. نبود علاقه به بچه‌دار شدن از نشانه‌های افول تمدن‌ها است و دنیای اسلام در حال حاضر شاهد چنین پدیده‌ای است. اروپا نیز روند مشابهی را می‌گذراند. گلدمن با توجه به این علائم مدعی است که وقتی جوامع سنتی در معرض دنیای مدرن قرار می‌گیرند، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و بعضی الگوهای سنتی از جمله مذهب، فرزندآوری و سایر الگوهای فرهنگی دچار تغییرات بسیار شدید می‌شوند. چنین پدیده‌ای در ایران در دوره حیات یک نسل محقق شده است در حالی که ترکیه این روند را در دو نسل گذرانده است.

طبق اطلاعات سازمان سیا نرخ تخمینی تولدها در سال 2013 در ایران، 1.86 فرزند به ازای هر زن بوده است که کمتر از نرخ جانشیتی است. این در حالی است که جمعیت‌شناسان زیادی نرخ واقعی را کمتر و در حدود 1.6 تا 1.7 می‌دانند. این در حالی است که رشد جمعیت نیازمند تولد 2.1 نوزاد به ازای هر زن است. در حالی که استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری در ایران بسیار شایع است، سایر کشورهای خاورمیانه نیز شاهد کاهش نرخ موالید هستند.

طبق اطلاعات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در سال 2013 تعداد نوزادان به ازای هر زن در ترکیه 2.1، در تونس 2.01، در مراکش 2.17، در عربستان سعودی 2.21، در کویت 2.56، در سوریه 2.77، در الجزایر 2.78، در مصر 2.9، در اردن 3.32 و در عراق 3.5 بوده است. آمار سازمان ملل کاهش شدید نرخ موالید در منطقه خاورمیانه نسبت به نیم قرن پیش را نشان می‌دهد.

در ایران از دوره شاه، تحصیلات عمومی همگانی شده است و به گفته گلدمن، افزایش سوادآموزی و تحصیل با کاهش میزان موالید همراه است. چنین روندی در ترکیه نیز در جریان است. تا نیمه قرن جاری میلادی، یک سوم جمعیت ایران بیش از 60 سال سن خواهند داشت که این بسیار بیشتر از هفت درصد کنونی است و هزینه نگهداری از این جمعیت کهنسال اقتصاد ایران را له خواهد کرد.

از نظر نویسنده یهودی وضعیت استراتژیک ایران شباهت زیادی به سالهای پایانی حکومت شوروی سابق دارد. به عقیده وی شوروی در سال 1979 و حمله به افغانستان به دنبال افزایش قدرت خود برای جبران مشکلات اقتصادی و جمعیتی بوده است.

وی مدعی شده است که میزان حضور ایرانی‌ها در مسجد مشابه حضور انگلیسی‌ها در کلیسا شده است و از سوی دیگر بهترین علامت برای پیش‌بینی تعداد کودکان در کشورهای صنعتی، میزان تقید افراد به مذهب است. به عقیده وی مشوق‌های اقتصادی ممکن است در افزایش فرزندآوری موثر باشند ولی برای بچه‌دار شدن، بیشتر از مسائل اقتصادی شرایط روحی و احساسی اهمیت دارند.

نکته مهم در این میان این است که آمار موالید در سرزمین‌های اشغالی برای اعراب و یهودیان برابر و تقریبا سه فرزند است. این در حالی است که همزمان با کاهش موالید در میان اعراب، میزان آن در میان یهودیان در حال افزایش است و به همین سبب نویسنده هشدارهای جان کری به اسرائیل در مورد انفجار جمعیت فلسطینی‌ها را جدی نمی‌داند.

به عقیده وی، نکته مهم دیگر این است که جوامع رو به پیری بهتر تن به سازش می‌دهند و برای مثال، کاهش جمعیت در توافق صلج در ایرلند در سال 1998 موثر بوده است.

بر همین اساس وی با فرض دوره طولانی از درگیری در جهان اسلام به دولت آمریکا توصیه می‌کند که بهتر است خود را از این مسائل کنار بکشد تا آسیب کمتری ببیند. وی مصر را کشوری بدون درآمد می‌داند که در آستانه فاجعه انسانی و فروپاشی اجتماعی است مگر این که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به داد آن برسند.

نور خورشید و کاهش فشار خون

سلامت/ تاثير نورخورشيد بر کاهش فشارخون


 
ايسنا/ در حالي که پزشکان تاکيد دارند تماس طولاني‌مدت با نور خورشيد سرطان‌زا است نتايج يک مطالعه تازه نشان مي‌دهد که برخي از تشعشعات خورشيدي در کاهش فشارخون موثرند.
به گزارش سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گروهي از پزشکان انگليسي در يک مطالعه آزمايشگاهي جديد چندين شرکت‌کننده را در معرض اشعه فرابنفش A قرار دادند و پس از مدتي مشاهده شد که رگ‌هاي خوني اين افراد منبسط شده و فشارخون آنان کاهش يافته است. عارضه فشارخون بالا بيماري‌هاي قلبي - عروقي کشنده‌ همچون نارسايي قلبي و سکته مغزي را به همراه دارد.
«مارتين فيليچ»، محقق ارشد اين مطالعه از دانشگاه سوتامپتون گفت: تعدادي از فاکتورهاي خطرزاي فشارخون بالا همچون استعمال سيگار، بي‌تحرکي و مصرف مواد خوراکي حاوي سديم بالا به خوبي شناخته شده‌اند اما نور خورشيد و فوائد بالقوه آن براي فشارخون پيش از اين مورد توجه نبوده است.
هرچند هنوز دقيقا مشخص نيست که قرار گرفتن در معرض نور خورشيد چگونه به کاهش فشارخون کمک مي‌کند اما پزشکان معتقدند ترکيب نيتريک اکسيد و ديگر ترکيبات شيميايي موجود در تشعشعات خورشيدي اين تاثير مفيد را برجاي مي‌گذارند.
به گزارش ايسنا به نقل از لايوساينس، نيتريک اکسيد در تنظيم فشارخون نقش مهمي دارد. همچنين سلول‌هاي موجود در جداره داخلي رگ‌هاي خوني براي منبسط شدن و آرام کردن رگ‌ها اين ترکيب را توليد مي‌کنند.

سلامت روان مهم ولی فراموش شده

اختلالات روانی تهرانی‌ها 800 برابر شد!
  
اندیشه ها:
اختلالات روانی تهرانی‌ها 800 برابر شد! مهر: جدیدترین آمارهای وزارت بهداشت از ابتلای 21درصدی مردم کشور به اختلالات روانی خبر می دهد که در پایتخت به 34درصد می رسد. بیمارانی که در جمعیت 12 میلیونی تهران، 4میلیون نفر می شوند. با این حال، 50 سال قبل روزنامه اطلاعات از آمار 5هزار نفری مبتلایان به اختلالات روانی خبر داده بود که بیمارستان‌های روانی توانایی پذیرش بیش از نیمی از آنها را ندارند.

روزنامه اطلاعات چاپ 31 مردادماه 1342 با تیتر «3هزار دیوانه در میان مردم زندگی می کنند» نوشته بود: صبح امروز آقایان دکتر طباطبایی رئیس ادارۀ پزشکی قانونی و ناصح دادستان تهران بازدیدی از بیمارستان روانی امین‌آباد (تیمارستان) به عمل آوردند.

ضمن این بازدید مسئولین بیمارستان روانی به اطلاع دادستان رساندند که با وجود وسعت و ازدیاد جمعیت تهران بر تعداد بیماران روانی تهران افزوده شده، به حدی که امکان قبول این قبیل بیماران از بین رفته است و از طرفی همه روزه از شهرستان‌ها نیز عده‌ای بیمار روانی به تهران اعزام و به وسایل مختلف درصدد برمی‌آیند این قبیل بیماران را نیز به امین‌آباد تحویل دهند و چنانچه شهرداری‌های هر محل به بودجۀ بیمارستان روانی از جهت تامین مخارج بیماران ناحیه خود کمک نکنند برای بیمارستان امکان نگهداری این تعداد بیمار وجود ندارد.

اعلام خطر می‌کنم!

در گزارش مذکور همچنین از دادستان تهران تقاضا شد که موافقت اردوی کار برای ساختن یک محل مناسب جلب شود تا اطفالی که دچار نقیصه عقلی هستند در آن محل نگهداری شوند. در حال حاضر نزدیک ۳۰ طفل که دچار نقیصه عقلی هستند در امین‌آباد به سر می‌برند که نگهداری این اطفال مشکلاتی برای بیمارستان روانی از جهت نگهداری سایر بیماران روحی ایجاد می‌کند.

آقای دکتر طباطبایی رئیس ادارۀ پزشکی قانونی پس از خاتمۀ این بازدید به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر بین ۱۸۰۰ تا دو هزار نفر بیمار روانی در بیمارستان روانی رازی بستری هستند در حالی که حداقل در تهران پنج هزار بیمار روانی وجود دارد. به این ترتیب سه هزار نفر از بیماران روانی بین جمعیت تهران به سر می‌برند و به همین جهت امکان دارد هر روز یکی از آن‌ها با مردم عادی برخورد نمایند.

آقای دکتر طباطبایی افزود: من به حکم وظیفه و کار روزانه خود از این جهت اعلام خطر می‌کنم زیرا در تهران حداقل سه هزار نفر بیمار روانی بین مردم پراکنده‌اند و چون امکان مالی و سازمانی تیمارستان مناسب نیست از نگهداری آن‌ها معذور است.

تهران چند بیمار روانی دارد؟

آمار 5هزارنفری مبتلایان به اختلالات روانی در سال 42 اگرچه تعجب برانگیز بود، اما آمارهای امروزی از رقم 4میلیون بیمار در تهران خبر می دهند. رقمی که نسبت به 50سال قبل 80هزاردرصد افزایش داشته است!

شهریورماه امسال، معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت در همان جلسه معارفه خود آماری از وضعیت اختلالات روانی در مردم ایران داد که به گفته او باید توجه جدی و سریع به آن شود. علی اکبر سیاری گفته بود: طبق آمار 21.1 درصد مردم کشور اختلالات روانی داشته‌اند که مطالعات جدید در بین مردم تهران نشان می‌دهد که 34.2 درصد از اختلالات روانی رنج می‌برند و باید در این زمینه کاری کرد.

پیش از آن هم وزارت بهداشت آمارهایی منتشر کرده بود که نشان می داد 26.5 درصد زنان و 20.8 درصد مردان ایرانی در طول یکسال حداقل به یک نوع اختلال روانی مبتلا می‌شوند.

این بررسی همچنین نشان داده بود که بیماریهای روانی در زنان کشور رتبه اول بار بیماری‌ها را دارد و در مردان بعد از حوادث عمدی و غیر عمدی که عمدتاً حوادث ترافیکی است دومین بار بیماری‌ها را از نظر مرگ و ناتوانی باعث می‌شود.

با این حال، کمبود تخت های روانی هنوز هم مشکل اصلی بیمارانی است که مجبورند به جای درمان در بیمارستان، به زندگی روزمره شان بپردازند. بر اساس نیازسنجی انجام شده مبتلایان به اختلالات روانی در ایران حداقل به 11هزار تخت روانی در بیمارستان ها نیاز دارند که تنها 7هزار تخت برای آنها فراهم است.

یک نسخه جالب

متخصصان می گویند در مودهای مختلف روانی از غذاها کمک بگیرید
نسخه پزشک طبیعت برای بداخلاق های بی حوصله
$f("Audioplayer", "/Scripts/flowplayer-3.2.7.swf", { clip: { autoPlay: false, autoBuffering: true, url: 'http://www.inn.ir/Images/News/AtachFile/', coverImage: 'http://www.inn.ir/Images/News/Smal_Pic/30-10-1392/IMAGE635258061628352551.jpg' }, plugins: { controls: { fullscreen: false, height: 30, autoHide: false } } });
شبکه ایران / حالات و وضعیت خلقی و روانی جزءحساس ترین ویژگی های انسان است این حالات دائما در معرض تغییر بوده و اغلب به دلایل ناشناخته و مرموزی در طول زمان بروز می کنند.'دیوید زینکزنکو'متخصص تغذیه و نویسنده کتاب عادت های رژیم غذایی زنان می گوید:یکی از ترفندهای مبارزه با خلق و خوی بد استفاده از مواد غذایی است
$(document).ready(function () { $('.photoDetailItem a').lightBox(); if ($.trim($(".atachFile").html()) != '') $(".atachFile").fadeIn("slow"); }); function ShowPlayer() { document.getElementById('imageTop').style.display = 'none'; document.getElementById('player').style.display = 'block'; }

این استاد دانشگاه این غذاها ی خوشمزه را پزشک طبیعت می نامد .دستورالعمل های زیر خلق و خو را تقویت می کنند و به غذاهای "مود"یاخلق و خو معروف هستند.
مواد غذایی برای افراد با خلق گرفته
هنگامی که افراد گریه می کنند زمان زیادی طول می کشد تا خنده روی لبان شان بنشیند در چنین مواقعی زینکزنکو توصیه می کند یک بشقاب سفالی حاوی مقداری غذاهای کم چربی ،کم پروتئین و کربوهیدرات بالا پیشنهاد خوبی برای افرد با خلق گرفته است.
دلیل تشویق برای خوردن غذاهایی با کربوهیدارت بالا به این خاطر است که غذاهای پرکربوهیدارت توسط پروتئین یا چربی گرفتار نمی شوند.آمینواسید تریپتوفان مانند نرم افزار عمل کرده و جلوه های ویژه گرافیکی به مغز می بخشد این آمینو اسید پیش ساز سروتونین بوده و سروتونین باعث افزایش خلق و خو شده و هوس خوردن غذاهای چرب و پروتئین دار را محدود می کند.
پاپ کورن ،بلغور جودوسر با مقداری شیر و عسل ،نان سبوس دار با برش موز و شهد عسل خوردنی هایی هستند که برای افراد با خلقیات گرفته و ابری پیشنهاد می شود.
غذاهایی برای اوقات افسردگی
سخت گیری بیش از اندازه طاقت فرسا است و منجربه ایجاد حالت درماندگی و افسردگی در افراد می شود.افسردگی با امگا 3 به مقدار قابل توجهی بهبود می یابد.ماهی هایی مانند سالمون و ماهی آزاد و میگو سرشار از امگا 3 هستند. همچنین ماهی قزل آلا و تخم مرغ افسردگی را از انسان دور می کند.
نوشیدنی مخصوص اوقات کسل کننده
زینکزنکر می گوید:فرصت نوشیدن یک فنجان قهوه را در اوقاتی که کسل هستید ، از دست ندهید .در عرض نیم ساعت پس از نوشیدن قهوه سیستم عصبی برانگیخته شده و منجربه احساس هوشیاری و قدرت تمرکز بهتر در افراد کسل می شود.با این حال نباید به نوشیدن کافئین عادت کرد.متخصصان تغذیه توصیه می کنند بیش از سه فنجان قهوه در طول روز نوشیده نشود.نوشیدن قهوه اسپرسو در اوقات کسل کننده پیشنهاد فوق العاده ای است.
مواد غذای برای افراد با خلق و خوی تحریک پذیر
افراد زمانی که خسته و خواب آلود هستند بدون هیچ قید و شرطی تحریک پذیر می شوند و نمی توان این مسئله را در زمان خستگی انکار کرد.خواب آلودگی در طول روز با کیفیت خواب شب ارتباط مستقیم دارد .همانطور که یک شام سنگین کیفیت خواب را پایین می آورد اما خوردن شام زیر 500کالری و مواد غذایی حاوی مواد معدنی و مس منجربه تجربه یک خواب راحت در طول شب خواهد شد.مرغ ،موز و آووکادو جزءغذاهای غنی از مس هستند.برای مهار تحریک پذیری در طول روز خواب با کیفیت در طول شب ضروری است .سینه مرغ و پودینگ موز مواد غذایی غنی از مس بوده و به داشتن یک خواب راحت کمک می کند.
مواد غذایی برای افراد بسیار خسته
انجام فعالیت های عادی روزانه گاهی بسیار خسته کننده به نظر می رسد .این مسئله ربطی به میزان خواب شبانه ندارد با این حال متخصصان تغذیه می گویند: اگر این وضعیت تداوم داشته باشد نشان دهنده فقر آهن و کم خونی است.
کم خونی شایع ترین کمبود تغذیه ای در جهان است این بیماری بویژه در میان زنان سنین باروری شایع است در واقع  جذب نشدن آهن در رژیم غذایی منجربه به کمبود آهن در بدن می شود.لوبیا ،دانه ها و سبزیجات کمبود آهن را تامین می کند علاوه بر آهن پروتیئن حیوانی بهتر جذب خون می شود گوشت گاو بدون چربی ،مرغ یا بوقلمون و ماهی سرشار از آهن است .

فواید مثبت اندیشی

روانشناسي/ چگونه "مثبت انديش" باشيم؟


 
باشگاه خبرنگاران/ براي از بين بردن افکار منفي و جايگزين کردن آنها با نگرشي مثبت‌تر چه بايد بکنيد؟ حتي اگر ذاتاً خوش‌بين نباشيد، راه‌هايي هست که از طريق آن بتوانيد مهارت‌هاي مثبت‌انديشي را در خود تقويت کرده و از فوايد آن بهره ببريد.
وقتي روزتان خيلي پرمشغله باشد، خيلي راحت ممکن است به مسائل منفي توجه کنيد. بخاطر کارها و مسئوليت‌هاي زيادتان ممکن است احساس خستگي، کلافگي و استرس زيادي داشته باشيد. درنتيجه، افکار منفي به درون مغزتان راه باز مي‌کنند. بااينکه مي‌دانيد مثبت فکر کردن براي وضعيت ذهنتان بهتر است اما اگر بگوييم که براي سلامتي‌تان هم مي‌تواند مفيد باشد، شايد تعجب کنيد.
تحقيقات نشان داده است که مثبت‌انديشي مي‌تواند فوايد بسيار زيادي در بر داشته باشد از بالا بردن اعتمادبه‌نفس و سلامت رواني‌تان گرفته تا ارتقاي سلامت فيزيکي‌تان.
پس براي از بين بردن افکار منفي و جايگزين کردن آنها با نگرشي مثبت‌تر چه بايد بکنيد؟ حتي اگر ذاتاً خوش‌بين نباشيد، راه‌هايي هست که از طريق آن بتوانيد مهارت‌هاي مثبت‌انديشي را در خود تقويت کرده و از فوايد آن بهره ببريد.
روي افکارتان تمرکز کنيد
براي اينکه مثبت‌انديش باشيد، بايد ياد بگيريد که چطور به درستي افکارتان را تحليل کنيد
تمرکز بر جريان سيال ذهن کار سختي است، مخصوصاً اگر خيلي اهل استنطاق کردن نباشيد. وقتي با موقعيتي چالش‌انگيز روبه‌رو مي‌شويد، سعي کنيد بفهميد که چطور درمورد آن اتفاق فکر مي‌کنيد. آيا شروع به مکالمه منفي با خودتان مي‌شويد؟ يا در ذهنتان از خودتان و ديگران انتقاد مي‌کنيد؟ اين تفکر منفي يک مانع اصلي است اما شناسايي اين افکار اولين قدم براي غلبه بر آنهاست.
برخي از انواع متداول تفکر منفي شامل فقط تمرکز کردن بر جنبه‌هاي منفي يک مسئله است. مثلاً تصور کنيد که روز پرمشغله‌اي را سر کار داشته‌ايد. يک سخنراني داشته ايد و کارهاي مختلفي را جلوتر از برنامه به اتمام رسانده‌ايد اما فراموش کرديد يک تلفن مهم را انجام دهيد. آن شب متوجه مي‌شويد که با وجود موفقيت‌هايي که در آن روز کسب کرده ايد، فقط به آن اشتباه کوچک فکر مي‌کنيد و نگران هستيد که چه تاثيري بر کارتان خواهد داشت. به جاي فکر کردن به مثبت‌ها و درک منفي، همه مثبت‌ها را ناديده گرفته و منفي کوچک را بسيار بزرگ کرده‌ايد.
مقصر دانستن خود يکي ديگر از شايع‌ترين نوع تفکر منفي است
وقتي بخش شما در شرکت، به سهم فروش ماه خود نمي‌رسد، به جاي اينکه به اين فکر کنيد که اقتصاد کند موجب فروش کلي کمتر شده است، مدام خودتان را مقصر مي‌دانيد. اين نوع تفکر منفي مي‌تواند براي "سلامت رواني" شما مخرب باشد. با مقصر کردن خود براي مسائلي که تقصير شما نبوده يا در کنترل شما نيست، اعتمادبه‌نفستان دچار افول مي‌شود.
چطور مثبت‌انديش شويد
تغيير چرخه منفي فکر کار بسيار سختي است و فرايندي است که نيازمند زمان است. شايان‌ذکر است که تکرار کليشه‌هايي که معمولاً توسط کتاب‌ها پيشنهاد مي‌شود (مثل «من به اندازه کافي خوب هستم! من خيلي باهوشم! مردم من را دوست دارند!) در واقعيت مي‌تواند تاثيري منفي بر تصور شما از خودتان داشته باشد. مثبت‌انديشي اين نيست که عينکي به چشم‌هايتان بزنيد که همه جا را خوشرنگ نشان مي‌دهد و همه چيزهاي منفي که در زندگي با آنها روبه‌رو مي‌شويد را ناديده بگيريد. اين رويکرد به همان اندازه ناديده گرفتن‌ مثبت‌هاي زندگي ويرانگر است. تعادل، با مقدار سالم واقع‌گرايي، رمز کار است.
پس وقتي خود را درگير افکار منفي ديديد، چه بايد بکنيد؟
با قدم‌هاي کوچک شروع کنيد
از اينها گذشته، مي‌خواهيد يک عادت جديد را وارد زندگي‌تان کنيد و درست مثل کسي که مي‌خواهد يک رفتار جديد را در خود ايجاد کند، اين کار زمان مي‌برد.
سعي کنيد اول يک قسمت از زندگي‌تان که ببشتر تحت‌تاثير "منفي‌گرايي" است را شناسايي کنيد
ممکن است درمورد وضعيت ظاهري‌تان يا درسي‌تان منفي فکر کنيد. وقتي با يک بخش خاص از زندگي‌تان شروع کنيد، در طولاني‌مدت تغييراتي که در خود ايجاد مي‌کنيد بادوام‌تر خواهند بود.
خود، تصور کنيد تصميم گرفته‌ايد بر افکار منفي که درمورد وضعيت درسي‌تان داريد، تمرکز کنيد.
قدم بعدي اين است که هر روز زماني را به ارزيابي افکارتان اختصاص دهيد، وقتي مي‌بينيد که افکار انتقادي درمورد خودتان داريد، يک لحظه صبر کرده و به آنها خوب فکر کنيد. بااينکه ممکن است بخاطر گرفتن يک نمره بد در امتحان ناراحت باشيد، آيا سرزنش کردن خودتان دردي را درمان مي‌کند؟ آيا راهي براي ايجاد يک تغيير مثبت در موقعيت وجود دارد؟ بااينکه در اين امتحان خود کار نکرده‌ايد، حداقل مي‌دانيد که براي امتحان بعدي چطور بايد براي درس خواندن زمانبندي کنيد.
مراقب مکالمات منفي‌ با خودتان باشيد
وقتي مکالمه دروني‌تان مي‌گويد شما هيچوقت تکاليفتان را انجام نمي‌دهيد يا کارتان سخت است، راهي براي پيدا کردن ديدگاهي مثبت‌تر نسبت به موقعيت پيدا کنيد. مثلاً اگر درگير نوشتن يک مقاله تحقيقي هستيد، به دنبال راه‌هايي باشيد که بتوانيد برنامه‌تان را طوري تغيير دهيد که وقت بيشتري براي اين پروژه داشته باشيد تااينکه اسير نوميدي شويد. وقتي انجام کاري به نظرتان سخت مي‌رسد، به اين فکر کنيد که شايد بتوانيد براي انجام آن از کسي کمک بگيريد.
مثبت‌اندش بودن اين نيست که همه واقعيت‌هاي منفي زندگي‌تان را ناديده بگيريد. اين است که بتوانيد رويکردي فعال‌تر به زندگي داشته باشيد
مثبت‌انديشي به جاي احساسي نااميدي يا کلافگي، به شما امکان مي‌دهد با فکر کردن به راه‌هاي موثر براي حل مشکل و پيدا کردن راهکارهاي خلاقانه، با چالش‌هاي زندگي روبه‌رو شويد. شايد آسان نباشد، اما تاثير مثبتي که بر سلامت فکري، احساسي و جسمي شما مي‌گذارد، ارزشش را خواهد داشت.
نيازمند اين است که صبور باشيد و تمرين کنيد. اين فرايند را نمي‌توانيد قدم به قدم جلو ببريد و به اتمام برسانيد. درعوض، نيازمند اين است که تا پايان عمر به درونتان نگاه کنيد و براي مبارزه با افکار منفي و ايجاد تغييرات مثبت علاقه‌مند باشيد
.

غلظت خون - درمان

علائم غلظت خون و راهکارهای کنترل آن/ غلظت خون چیست؟

افزایش تعداد گلبولهای قرمز در واحد حجم را غلظت خون می‌گویند چنانچه هموگلوبین در مردان بالاتر از ۱۸ و در زنان فراتر از ۱۶ گرم در دسی‌لیتر باشد غلظت خون گفته می‌شود.

خبرگزاری فارس: علائم غلظت خون و راهکارهای کنترل آن/ غلظت خون چیست؟ 

به گزارش گروه مشاور سلامت خبرگزاری فارس، افزایش تعداد گلبول‌های قرمز در واحد حجم را غلظت خون می‌گویند. چنانچه هموگلوبین در مردان بالاتر از 18 و در زنان فراتر از 16 گرم در دسی‌لیتر باشد غلظت خون گفته می‌شود.

این وضعیت می‌تواند به صورت اولیه و ناشی از بیماری پلی سیتمی‌ورا باشد و یا ثانویه به مشکلاتی مانند کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بیماری‌های ریوی، ارتفاع بالا، شانت‌های داخلی قلبی، اختلالات مربوط به هموگلوبین، کشیدن سیگار، افزایش تولید اریتروپویتین و تومورها باشد.

افزایش غلظت خون در بدن سبب کند شدن حرکت خون در قلب و رگ‌ها می‌شود که با گرفتگی اندام‌هایی نظیر دست و پا موجب سکته مغزی یا قلبی خواهد شد.

علائم غلظت خون

در مورد علایم آن هم باید گفت که در بعضی از افراد علامتی مشاهده نمی‌شود، سایر مشکلات مانند ضعف و بی‌حالی، سردرد، سبکی سر، اختلالات بینایی و تنگی نفس، خارش‌های پوستی به ویژه بعد از استحمام، قرمزی صورت و وریدهای برجسته چشم‌ها، بزرگی کبد و طحال شایع است. زخم معده، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی می‌تواند بروز کند.

درمان عبارت است از درمان عامل زمینه‌ای، پرهیز از سیگار و محیط آلوده، مصرف مایعات زیاد (مصرف حداقل روزی 8 لیوان مایعات)، فصدخون و درمان‌های دارویی.

در فصد خون، خون گرفته شده از بیمار بلااستفاده است، هیچ‌گاه سیاهی و تیره بودن خون دلیل بر غلظت آن نیست و طی انجام آزمایشات می‌توان به این نتیجه رسید، چون خونی که از فرد گرفته می‌شود از ورید است و خون وریدی به دلیل کمبود اکسیژن اغلب تیره است.

حجامت سبب کاهش غلظت خون نمی‌شود

در مورد مقایسه حجامت و اهدای خون باید گفت که حجامت جهت کاهش غلظت خون نمی‌تواند جای اهدای خون را بگیرد، زیرا حجم خونی که در حجامت از بدن خارج می‌شود زیاد نیست و ما در این مورد نیاز به خارج کردن مقادیر بیشتری خون از بدن داریم.

استرس و تنش‌های عصبی هم عامل بروز غلظت خون کاذب است، استرس و فشارهای روانی سبب افزایش ترشح آدرنالین و در نتیجه بروز انقباضات عروقی می‌شود، بدین ترتیب پلاسما به خارج عروق نشت کرده و نسبت به گلبول قرمز کاهش می‌یابد.

تعریق و اسهال‌های شدید از علل دیگر برروی غلظت خون (پلی سیتمی) کاذب یا موقت است سن شیوع این عارضه بالای 40 سال بوده و در مردان شایعتر است.

غذاهای مفید برای رقیق شدن خون

آلبالو، آب لیموی ترش و موز سبب صاف شدن خون می‌شوند. به طور کلی میوه‌ها و سبزی‌ها به علت دارا بودن ویتامین C و فیبرهای محلول و نامحلول، یک عمل حفاظتی در مقابل افزایش غلظت خون و کاهش میزان فیبرینوژن (پروتئینی که تبدیل به لخته می‌شود) و افزایش فشار خون دارند.

افراد گیاهخوار خون رقیق‌تری دارند

به همین علت افرادی که گیاه خوارند، نه تنها احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده‌اند، بلکه دارای خون رقیق‌تر و فشار خون و فیبرینوژن پایین‌تری نسبت به افراد همسن و سال خون هستند.

برای کاهش لخته شدن خون از روغن جامد، روغن نارگیل، چربی‌های حیوانی، گوشت قرمز، دل، قلوه، مغز، پیه گاو و گوسفند به مقدار خیلی کمتر مصرف کنید و به جای آن از لبنیات کم چرب، ماهی، سبزی و میوه‌ی فراوان استفاده کنید.

تغذیه در کلام رسول خدا

اصول‌ تغذیه‌ در سیرة‌ پیامبر اعظم‌

کسى‌ به‌ پیامبراکرم‌…‌ عرض‌ کرد: ماغذا مى‌خوریم‌، اما سیر نمى‌شویم‌! حضرت‌ فرمود: شاید به‌ صورت‌ متفرق‌ غذا مى‌خورید؛ در حال‌ غذا با هم‌ جمع‌ شوید و نام‌ خداى‌ بر زبان‌ آرید تا موجب‌ برکت‌ براى‌ شماشود.

خبرگزاری فارس: اصول‌ تغذیه‌ در سیرة‌ پیامبر اعظم‌ 

بخش اول

چکیده‌

تغذیه‌ از نیازهاى‌ اجتناب‌ناپذیر هر موجود زنده‌اى‌ است‌ و انسان‌ نیز از این‌ قانون‌، مستثنا نیست‌. از این‌ روآگاهى‌ از روش‌ و شیوه‌ بزرگان‌ دین‌ در این‌ زمینه‌، شایان‌ توجه‌ و تأمل‌ است‌. نوشتار حاضر درصدد پاسخ‌گویى‌به‌ چند پرسش‌ محورى‌ و مهم‌ دربارة‌ تغذیه‌، بر اساس‌ سیرة‌ پیامبر اعظم‌…‌ است‌.پرسش‌هایى‌ چون‌ چرایى‌ تغذیه‌، نوع‌ غذا، تنوع‌ و مقدار آن‌، زمان‌ تغذیه‌، همراهى‌ با دیگران‌ در تغذیه‌ وبالاخره‌ چگونگى‌ انجام‌ تغذیه‌.

در سیرة‌ نبوى‌…‌ غذا خوردن‌ با هدف‌ کسب‌ توان‌ براى‌ طاعت‌ و عبادت‌ بوده‌ است‌.غذاهاى‌ آن‌ حضرت‌، ویژگى‌هایى‌ چون‌ حلال‌ بودن‌، تنوع‌، سادگى‌، مضرّ نبودن‌ و سودمندى‌ را داشته‌ است‌.آن‌ حضرت‌ از صرف‌ بیش‌ از یک‌ نوع‌ غذا در یک‌ وعده‌ ـ به‌ منظور زهد ـ پرهیز داشته‌، مقدار غذاى‌مصرفى‌اش‌ نیز در حد نیاز بدن‌ بوده‌ است‌. وقت‌ غذاى‌ حضرت‌، هنگام‌ گرسنگى‌ بوده‌ و اصرار بر صرف‌ غذا به‌همراه‌ دیگران‌ داشته‌ است‌. نیز آن‌ حضرت‌ در شروع‌ و پایان‌ صرف‌ غذا نام‌ خدا را بر زبان‌ جارى‌ و در این‌زمینه‌، آداب‌ خاص‌ دیگرى‌ را رعایت‌ مى‌فرمود.

واژگان‌ کلیدى‌: سیرة‌ نبوى‌…‌، تغذیه‌، خوردن‌ و آشامیدن‌.

مقدمه‌

خوردن‌ و آشامیدن‌ از لوازم‌ اصلى‌ استمرار حیات‌ مادى‌ انسان‌ است‌ و بدون‌ آن‌، هیچ‌ انسانى‌ قادر به‌ انجام‌ تکالیف‌اساسى‌ خویش‌ و حرکت‌ در مسیر کمال‌یابى‌ نخواهد شد. جسم‌ انسان‌، هم‌چون‌ مرکبى‌ است‌ که‌ روح‌ را حمل‌ مى‌کند واختلال‌ در کار این‌ مرکب‌، اختلال‌ در کار روح‌ پدید مى‌آورد. این‌ حقیقت‌، اقتضاى‌ آن‌ داشته‌ که‌ حتى‌ برترین‌ موجودات‌نظام‌ هستى‌، یعنى‌ انبیا و اولیاى‌ الهى‌ نیز وجود را بى‌نیاز از خوردن‌ و آشامیدن‌ ندانند و با بهره‌گیرى‌ از شیوه‌هاى‌ صحیح‌و در عین‌ حال‌ ضرورى‌، لوازم‌ استمرار حیات‌ و حرکت‌ جسم‌ خویش‌ را فراهم‌ کرده‌ و آن‌ را در خدمت‌ روح‌ بلندشان‌قرار دهند.

با توجه‌ به‌ آن‌چه‌ گفته‌ شد، در این‌ نوشتار به‌ بررسى‌ روایات‌ حاکى‌ از سیره‌ نبوى‌ در این‌ باره‌ مى‌پردازیم‌. مجموع‌اطلاعات‌ موجود در این‌ زمینه‌، در حقیقت‌ پاسخ‌ به‌ این‌ سؤال‌هاست‌ که‌ پیامبر اکرم‌…‌ چرا، چه‌ نوع‌،چند نوع‌، به‌ چه‌ میزان‌، چه‌ هنگام‌، تنها یا با دیگران‌، و چگونه‌ مى‌خورد و مى‌آشامید.

1. چـرا؟

سخن‌ از چرایى‌ خوردن‌ و آشامیدن‌ در سیره‌ نبوى‌…‌، منطقاً باید پیش‌ از دیگر مسائل‌ مربوط‌ به‌ سیره‌آن‌ حضرت‌ در خوردن‌ و آشامیدن‌، مورد توجه‌ قرار گیرد. این‌که‌ چرا انسان‌ به‌ خوردن‌ و آشامیدن‌ رو آورده‌، پرسشى‌است‌ که‌ پاسخ‌ آن‌ ابتدا بدیهى‌ مى‌نماید، زیرا به‌ محض‌ طرح‌ چنین‌ پرسشى‌، این‌ پاسخ‌ به‌ ذهن‌ مى‌رسد که‌ خوردن‌ وآشامیدن‌ لازمه‌ طبیعى‌ زندگى‌ بشر و زنده‌ ماندن‌ اوست‌. این‌ سخن‌ در عین‌ درستى‌، تمام‌ پاسخ‌ نیست‌، زیرا فلسفه‌خوردن‌ و آشامیدن‌ در نگاه‌ اولیاى‌ دین‌، صِرف‌ تأمین‌ نیازهاى‌ جسمانى‌ نیست‌، بلکه‌ مسئله‌اى‌ مهم‌تر و برتر مطرح‌است‌.

طبق‌ این‌ دیدگاه‌، جسم‌، نقش‌ آلى‌ و ابزارى‌ براى‌ حقیقت‌ انسان‌، یعنى‌ روح‌ او دارد، از این‌ رو براى‌ این‌که‌ روح‌بتواند مسیر کمال‌یابى‌ خود را طى‌ کند باید نیازهاى‌ جسم‌ به‌ عنوان‌ مرکب‌ و ابزار روح‌، تأمین‌ شود. بر اساس‌ دیدگاه‌اول‌، انسان‌ و حیوان‌ مشترک‌ و هم‌سان‌ مى‌شوند، اما در این‌ نگاه‌، انسان‌ در تأمین‌ نیازهاى‌ جسم‌ در پى‌ تأمین‌ هدفى‌ بس‌والاست‌. در برخى‌ روایات‌ به‌ نقش‌ ابزارى‌ خوردن‌ در راستاى‌ عبادت‌ و انجام‌ فرائض‌ و تکالیف‌ اشاره‌ شده‌ است‌. درروایتى‌، از پیامبر اکرم‌…‌ چنین‌ نقل‌ شده‌ است‌ که‌ به‌ خداوند عرضه‌ داشت‌:

در نان‌ به‌ ما برکت‌ عطا کن‌، و بین‌ ما و نان‌ جدایى‌ میفکن‌، چرا که‌ اگر نان‌ نباشد قادر به‌ اداى‌ نماز و گرفتن‌ روزه‌ و انجام‌ فرایض‌پروردگارمان‌ نخواهیم‌ بود.2و در روایت‌ امام‌ صادق‌(علیه السلام)‌ نیز آمده‌ است‌: بنیان‌ جسم‌ بر نان‌ نهاده‌ شده‌ است‌.3

بنا بر روایتى‌ دیگر، هنگامى‌ که‌ مردى‌ از ابوذر درباره‌ برترین‌ اعمال‌ پس‌ از ایمان‌ پرسش‌ کرد وى‌ پاسخ‌ داد: «نماز وخوردن‌ نان‌!» و هنگامى‌ که‌ آن‌ مرد با شگفتى‌ به‌ ابوذر نگریست‌، وى‌ ادامه‌ داد: «اگر نان‌ نباشد خداوند عبادت‌ نمى‌شود».و مراد ابوذر این‌ بود که‌ انسان‌ براى‌ کسب‌ توانایى‌ انجام‌ عبادت‌ باید از نان‌ بهره‌ ببرد.4با توجه‌ به‌ این‌ گونه‌ روایات‌، هدف‌ انسان‌ مؤمن‌ از خوردن‌ غذا، آماده‌سازى‌ جسم‌ براى‌ انجام‌ تکالیف‌ عبادى‌ وفرایض‌ دینى‌ است‌، و ـ چنان‌ که‌ گذشت‌ ـ این‌ نوع‌ نگاه‌ به‌ خوردن‌، به‌ مراتب‌ والاتر از نگاه‌ طبیعى‌ به‌ آن‌ است‌.

2. چه‌ نوع‌؟

پرسش‌ دیگر درباره‌ سیره‌ نبوى‌…‌ در خوردن‌ و آشامیدن‌، مربوط‌ به‌ نوع‌ غذاى‌ آن‌ حضرت‌ است‌. بنابرروایات‌ سیره‌ مى‌توان‌ ویژگى‌هایى‌ را در مورد غذاى‌ پیامبر اکرم‌…‌ استنباط‌ کرد که‌ عبارت‌اند از:

حلال‌ بودن‌

از مهم‌ترین‌ این‌ ویژگى‌ها حلال‌ بودن‌ غذاست‌. طبیعى‌ است‌ پیامبر اکرم‌…‌ با توجه‌ به‌ جایگاه‌هدایتى‌اش‌ در میان‌ انسان‌ها، بارزترین‌ مصداق‌ براى‌ رعایت‌ این‌ اصل‌ است‌. در برخى‌ روایات‌ آمده‌ است‌ که‌ آن‌حضرت‌ آن‌چه‌ را خداوند برایش‌ حلال‌ کرده‌ بود به‌ همراه‌ خانواده‌ و خدمتکار تناول‌ مى‌کرد.5

تنوع‌

ویژگى‌ دیگر در غذاهاى‌ پیامبر اکرم‌…‌ آن‌ بود که‌ اصرار بر نوع‌ خاص‌ و برجسته‌اى‌ از غذاها نداشت‌ وغذایى‌، هم‌چون‌ غذاى‌ متعارف‌ همه‌ مردم‌ را مصرف‌ مى‌کرد، و در این‌ میان‌، به‌ ساده‌ترین‌ نوع‌ آن‌ قناعت‌ مى‌کرد و بر آن‌شاکر بود. بنا به‌ نقل‌ طبرسى‌، آن‌ حضرت‌ گونه‌هاى‌ مختلف‌ از غذاها را مصرف‌ مى‌کرد.6 معناى‌ این‌ سخن‌مى‌تواند آن‌ باشد که‌ حضرت‌ اصرار بر نوع‌ خاصى‌ از غذاها نداشت‌ و در این‌ زمینه‌، تکلف‌ نمى‌ورزید و در صورت‌دست‌رسى‌ به‌ غذاهاى‌ نافع‌، براى‌ تأمین‌ نیاز جسم‌ از آن‌ها بهره‌ مى‌برد.

سادگى‌

در بیشتر موارد، آن‌ حضرت‌ نان‌ جو، با آرد سبوس‌دار، و در حدّ عدم‌ سیرى‌ مصرف‌ مى‌کرد. در برخى‌ روایات‌، از نان‌جو به‌ عنوان‌ غذاى‌ انبیا یاد شده‌ است‌.به‌ عنوان‌ نمونه‌ در روایتى‌، به‌ نقل‌ از امام‌ رضا(علیه السلام)‌ چنین‌ مى‌خوانیم‌: هیچ‌ پیامبرى‌ نبوده‌ جز آن‌ که‌ مردم‌ را به‌ خوردن‌ [نان‌] جو فرا خوانده‌ و براى‌ آن‌، برکت‌ طلبیده‌ است‌. و [این‌ غذا] در هیچ‌شکمى‌ داخل‌ نشده‌ جز آن‌ که‌ بیمارى‌ را از میان‌ برداشته‌ است‌. و این‌، غذاى‌ پیامبران‌ است‌ و طعام‌ نیکان‌. و خداوند ابا کرده‌ ازاین‌که‌ غذاى‌ انبیا را چیزى‌ غیر از جو قرار دهد.7

از دیگر روایات‌ مربوط‌ به‌ سادگى‌ غذاى‌ پیامبر…‌، روایت‌ قتاده‌ است‌. وى‌ گوید: ما گاه‌ نزد انس‌ بن‌مالک‌ مى‌رفتیم‌ و مى‌دیدیم‌ که‌ خدمتکار او مشغول‌ پختن‌ نان‌ بود. روزى‌ انس‌ در همین‌ حال‌، رو به‌ ما کرده‌، گفت‌: [از این‌نان‌ها] بخورید، اما نسبت‌ به‌ پیامبر، من‌ سراغ‌ ندارم‌ که‌ حضرت‌ نان‌ با آرد الک‌ کرده‌ و بدون‌ سبوس‌، و گوشت‌ گوسفندکباب‌ شده‌ مصرف‌ کرده‌ باشد.8

خورش‌ِ غذاى‌ پیامبر…‌ نیز معمولاً بسیار ساده‌ بود. بنا به‌ نقل‌ کلینى‌ از امام‌ صادق‌(علیه السلام)‌، روزى‌پیامبر اکرم‌…‌ به‌ حجره‌ ام‌سلمه‌ وارد شد. ام‌سلمه‌ قطعه‌ نانى‌ نزد حضرت‌ آورد. پیامبر فرمودند: آیاخورش‌ نیز دارى‌؟ گفت‌: خیر یا رسول‌ الله، جز سرکه‌ ندارم‌. فرمود: سرکه‌ خوب‌ خورشى‌ است‌، و خانه‌اى‌ که‌ سرکه‌ درآن‌ هست‌ بى‌چیز نیست‌.9

مضرّ نبودن‌

ویژگى‌ مهم‌ دیگر در غذاهاى‌ مورد استفاده‌ پیامبر اکرم‌…‌، مضرّ نبودن‌ است‌. از نظر آن‌ حضرت‌،گذشته‌ از مفید و نافع‌ بودن‌، یک‌ غذا ـ که‌ در ادامه‌، به‌ آن‌ خواهیم‌ پرداخت‌ ـ مى‌بایست‌ فاقد آثار منفى‌ بر بدن‌ باشد. به‌عنوان‌ مثال‌، بنا به‌ نقل‌ کلینى‌ از امام‌ صادق‌(علیه السلام)، و آن‌ حضرت‌ از امیرالمؤمنین‌(علیه السلام)‌، هنگامى‌ که‌ براى‌ پیامبراکرم‌…‌ غذاى‌ داغى‌ آوردند، فرمود: آن‌ را بگذارید تا سرد شود، خداوند آتش‌ را غذاى‌ ما قرار نداده‌ و برکت‌ در غذاى‌ غیر داغ‌ است‌.10

بنا بر بعضى‌ روایات‌، آن‌ حضرت‌ از خوردن‌ برخى‌ غذاها یا گیاهان‌ که‌ بوى‌ آن‌ها در دهان‌ مى‌ماند نیز اجتناب‌ مى‌کرد.البته‌ این‌ پرهیز، ناشى‌ از آثار خانوادگى‌ یا اجتماعى‌ بقاى‌ بوى‌ این‌ غذاها در دهان‌ بود و نه‌ به‌ سبب‌ ضرر آن‌ براى‌ بدن‌.بنا به‌ نقل‌ طبرسى‌، پیامبر اکرم‌…‌ سیر، پیاز، تره‌ و عسلى‌ که‌ مغافیر11 در آن‌ بود تناول‌نمى‌کرد، زیرا بوى‌ آن‌ها در دهان‌ مى‌ماند.12

سودمندى‌

ویژگى‌ دیگر غذاهاى‌ مورد استفاده‌ پیامبر اکرم‌…‌، میزان‌ نافع‌ بودن‌ غذا براى‌ بدن‌ بود. بنا بر روایتى‌ که‌پیش‌ از این‌ گذشت‌، حضرت‌ سادگى‌ را در مجموع‌ زندگى‌ و از جمله‌ تغذیه‌، رعایت‌ مى‌کرد، اما این‌، منافات‌ با توجه‌ به‌سودمندى‌ غذاها ندارد و در مواردى‌ که‌ گشایش‌ اقتصادى‌ براى‌ مسلمانان‌ و خود حضرت‌ پدید مى‌آمد با تنوع‌بخشى‌به‌ غذاى‌ خود و خانواده‌، از غذاهاى‌ سودمند بهره‌ مى‌برد.

در برخى‌ روایات‌، ضمن‌ اشاره‌ به‌ این‌ موارد، از زبان‌پیامبر…‌ و دیگر معصومان(علیهم السلام) فوایدى‌ براى‌ برخى‌ غذاها بیان‌ شده‌ است‌. مجموع‌ این‌روایات‌، حکایت‌ از آن‌ دارند که‌ پیامبر اکرم‌ …‌ به‌ علت‌ اتصال‌ به‌ منبع‌ علم‌ الهى‌ و آگاهى‌ از خواص‌غذاها، نافع‌ترین‌ آن‌ها را براى‌ بدن‌ ـ در صورت‌ دست‌رسى‌ به‌ آن‌ها ـ بر مى‌گزیده‌، ضمن‌ آن‌که‌ در میزان‌ مصرف‌ نیزاصول‌ سلامت‌ را رعایت‌ مى‌کرد.

در روایتى‌ که‌ پیش‌ از این‌ از امام‌ رضا(علیه السلام)‌ نقل‌ کردیم‌، به‌ خاصیت‌ درمانى‌ نان‌ جو اشاره‌ شد.13 به‌ جزآن‌، در برخى‌ روایات‌، امام‌ صادق‌(علیه السلام)‌ شیر، سرکه‌، روغن‌ و سویق‌ (نوعى‌ حلیم‌ از گندم‌ یا جو، و شکر و خرما) راغذاى‌ پیامبران‌، و گوشت‌ و شیر را، شورباى‌ (آبگوشت‌) آنان‌ معرفى‌ کرده‌ است‌.14

هم‌چنین‌ گفته‌ شده‌ است‌ که‌ محبوب‌ترین‌ غذاها نزد پیامبر اکرم‌… گوشت‌ بود و مى‌فرمود:«گوشت‌ موجب‌ افزونى‌ قوه‌ شنوایى‌ و بینایى‌ مى‌شود». و در کلامى‌ دیگر فرمود: گوشت‌، سرآمد غذاها در دنیا و آخرت‌ است‌ و اگر از خدایم‌ مى‌خواستم‌ که‌ هر روز مرا با آن‌ اطعام‌ کند چنین‌مى‌کرد.15

آن‌ حضرت‌ گوشت‌ را گاه‌ به‌ صورت‌ پخته‌ [با آب‌] و گاه‌ به‌ صورت‌ کباب‌، همراه‌ نان‌ مصرف‌ مى‌کرد.16 بنا به‌ نقل‌ طبرسى‌، پیامبر اکرم‌ …‌ تگرگ‌ را جمع‌ کرده‌ و تناول‌ مى‌کرد و مى‌فرمود: این‌ موجب‌نابودى‌ عوامل‌ فساد دندان‌ها مى‌شود.17

نیز از امام‌ صادق‌(علیه السلام)‌ نقل‌ شده‌ است‌ که‌ پیامبر اکرم‌…‌ در صورت‌ دست‌رسى‌ به‌ شیرینى‌جات‌با آن‌ افطار مى‌کرد، و اگر بدان‌ دست‌رسى‌ نداشت‌ با آب‌ گرم‌ افطار مى‌کرد و مى‌فرمود: این‌ باعث‌ پاکسازى‌ کبد و معده‌، و موجب‌ خوشبو شدن‌ بوى‌ دهان‌، و سبب‌ تقویت‌ دندان‌ها و چشم‌، و عامل‌ تیزى‌ بینایى‌مى‌شود؛ و گناهان‌ را مى‌شوید و عروق‌ تحریک‌ شده‌ را ساکن‌، و تلخى‌ غالب‌ را از بین‌ مى‌برد و بلغم‌ را قطع‌ مى‌کند و حرارت‌ را ازمعده‌ فرو نشانده‌ و سردرد را زایل‌ مى‌کند.18

گفتنى‌ است‌، تأثیر افطار با آب‌ ولرم‌ در شسته‌ شدن‌ گناهان‌ مى‌تواند به‌ لحاظ‌ فضیلتى‌ باشد که‌ شخص‌ روزه‌دار در اثرگرسنگى‌ و سپس‌ افطار با نوشیدنى‌ ساده‌اى‌ چون‌ آب‌ به‌ دست‌ مى‌آورد.پیامبر اکرم‌…‌ عسل‌ را بسیار دوست‌ داشت‌ و خوردن‌ آن‌ را همراه‌ با قرائت‌ آیاتى‌ از قرآن‌ و جویدن‌کُندر موجب‌ زوال‌ بلغم‌ مى‌دانست‌.19

پیامبر اکرم‌…‌ مطلوبیت‌ بعضى‌ غذاها را گاه‌ با تعبیر «طیّب‌» تأیید مى‌کرد. به‌ عنوان‌ مثال‌، هنگامى‌که‌ یکى‌ از اصحاب‌ حضرت‌ فالوده‌اى‌ به‌ ایشان‌ هدیه‌ کرد و حضرت‌ قدرى‌ تناول‌ کردند، پرسیدند: «اى‌ ابا عبدالله، این‌را از چه‌ چیزى‌ فراهم‌ کرده‌اى‌؟» عرض‌ کرد: پدر و مادرم‌ فدایت‌، روغن‌ و عسل‌ را در ظرفى‌ سنگى‌ ریخته‌، با آتش‌ تفت‌مى‌دهیم‌ و سپس‌ مغز گندم‌ را آسیاب‌ کرده‌ و با آن‌ مخلوط‌ مى‌کنیم‌ تا به‌ خوبى‌ با هم‌ عجین‌ شوند و چنین‌ چیزى‌ فراهم‌آید. حضرت‌ فرمود: «این‌ غذایى‌ نیکو و گواراست‌».20

3. چن‌ ـ د ن‌ ـ وع‌؟

روح‌ ساده‌زیستى‌ در پیامبر اکرم‌…‌ مانع‌ از آن‌ بود که‌ بر سر سفره‌ غذاى‌ آن‌ حضرت‌ بیش‌ از یک‌ نوع‌غذا یافت‌ شود. علت‌ این‌ امر در روایت‌ صحیحة‌ کلینى‌ از امام‌ صادق‌(علیه السلام)‌ بیان‌ شده‌ است‌. بنا بر این‌ نقل‌، پیامبراکرم‌…‌ در شام‌گاه‌ پنجشنبه‌اى‌ که‌ در مسجد قبا حضور داشت‌، براى‌ افطار، نوشیدنى‌ طلب‌ کرد و اوس‌بن‌ خولى‌ انصارى‌ کاسة‌ بزرگى‌ حاوى‌ شیر مخلوط‌ با عسل‌ آورد.

حضرت‌ چون‌ آن‌ را به‌ لب‌هاى‌ مبارک‌ رسانید ناگاه‌ آن‌را کنار نهاد و فرمود: این‌، دو نوع‌ نوشیدنى‌ است‌ که‌ به‌ یکى‌ از آن‌ها نیز مى‌توان‌ بسنده‌ کرد. من‌ آن‌ دو را با هم‌ نمى‌نوشم‌، اما تحریم‌ نیز نمى‌کنم‌،لکن‌ من‌ براى‌ تواضع‌ در برابر خداوند چنین‌ مى‌کنم‌، و هر کس‌ براى‌ خدا تواضع‌ کند خداوند او را بلند مرتبه‌ سازد، و هر کس‌تکبّر ورزد خداوند او را فرود آورد. و هر آن‌ کس‌ که‌ در معیشت‌، راه‌ میانه‌ برگزیند خداوند روزى‌اش‌ دهد، و هر آن‌ که‌ اهل‌ تبذیرباشد خداوند او را محروم‌ سازد، و هر آن‌ که‌ فراوان‌ یاد مرگ‌ کند خداوند دوستش‌ دارد.21

این‌ روایت‌ چندین‌ پیام‌ دارد:

. قناعت‌ پیامبر اکرم‌…‌ بر یک‌ نوع‌ از نوشیدنى‌ و غذا؛

. این‌ قناعت‌، بُعد استحباب‌ و ترجیح‌ داشته‌ و ترک‌ آن‌ حرام‌ نیست‌؛ و این‌ در حقیقت‌، ناشى‌ از شریعت‌ سهله‌اى‌است‌ که‌ پیامبر…‌ خود را مروّج‌ و آورنده‌ آن‌ معرفى‌ کرد.22 و از این‌ رو فرمود: من‌ این‌ دونوشیدنى‌ را با هم‌ نمى‌نوشم‌، اما تحریم‌ نیز نمى‌کنم‌؛

. زهد مثبت‌ در سیره‌ معصومان(علیهم السلام) و اولیاى‌ صالح‌ خداوند عبارت‌ از همین‌ است‌ که‌ با وجود دست‌رسى‌ به‌مواهب‌ دنیوى‌ جز در حد ضرورت‌، از آن‌ها چشم‌پوشى‌ مى‌کردند؛

. پیامبر اکرم‌…‌ سرّ این‌ اقدام‌ خویش‌ را تواضع‌ در برابر خدا معرفى‌ مى‌کند، و این‌، جلوه‌اى‌ دیگر ازصفت‌ تواضع‌ است‌ که‌ عبارت‌ از تواضع‌ در برابر خداست‌. افراد متکبّر و دنیازده‌ با گردن‌ کشى‌ و روحیة‌ طلب‌ کارانه‌ دربرابر خداوند ظاهر شده‌ و نعمت‌هاى‌ الهى‌ را بى‌توجه‌ به‌ مُنْعِم‌ مصرف‌ مى‌کنند، در حالى‌ که‌ بندگان‌ حقیقى‌ خداوند بااظهار کوچکى‌ و تواضع‌ در برابر خداوند، خود را مستحق‌ کوچک‌ترین‌ نعمت‌ها نیز ندیده‌ و نسبت‌ به‌ توان‌ برشکرگزارى‌ براى‌ کمترین‌ نعمت‌ نیز اظهار عجز مى‌کنند و درصدد افزون‌ خواهی‌ِ همراه‌ با ناسپاسى‌ نیستند؛

. توصیه‌ کلى‌ پیامبر اکرم‌…‌ در این‌ حدیث‌، به‌ اعتدال‌ و میانه‌روى‌ در زندگى‌، و ترک‌ تبذیر است‌؛

. و نهایتاً در راستاى‌ اصول‌ و سیره‌ و شیوه‌ تربیتى‌ پیامبر اکرم‌…، مسئله‌ یاد مرگ‌ مطرح‌ مى‌شود که‌بهترین‌ وسیله‌ حفظ‌ انسان‌ها از کژى‌ است‌.

4. به‌ چـه‌ میزان‌؟

اولیاى‌ دین‌ و نیز حکیمان‌، همواره‌ به‌ کم‌خورى‌ و پرهیز از پرخورى‌ سفارش‌ اکید داشته‌اند. این‌ مسئله‌ امروزه‌ نیز موردتأکید پژوهشگران‌ علوم‌ پزشکى‌ است‌ و به‌ عنوان‌ راز سلامت‌ و پیش‌گیرى‌ از بیمارى‌ها مطرح‌ است‌. در روایت‌ کلینى‌ ازامام‌ باقر(علیه السلام)‌ آمده‌ است‌: چیزى‌ نزد خداوند، مبغوض‌تر و ناپسندتر از شکم‌ پر نیست‌.23

در روایتى‌ دیگر از آن‌ حضرت‌ آمده‌ است‌: آن‌ گاه‌ که‌ شکم‌ پر شود، ره‌ طغیان‌ در پیش‌ گیرد.24 و به‌ گفته‌ برخى‌ حکما: زیاد نخورید تا زیاد بنوشید تا زیاد بخوابید تا زیاد حسرت‌ بخورید.25در روایات‌ نبوى‌…‌ نیز بر این‌ امر تأکید شده‌ است‌. آن‌ حضرت‌، پرخورى‌ را موجب‌ فساد بدن‌، بروزبیمارى‌، کسالت‌ در عبادت‌، قساوت‌ و مردن‌ قلب‌، دورى‌ از خدا، مبغوض‌ خداوند واقع‌ شدن‌، ضرر زدن‌ به‌ دین‌ فرد واز ویژگى‌هاى‌ افراد کافر و منافق‌ معرفى‌ فرموده‌ است‌.26

در بعضى‌ روایات‌، آن‌ حضرت‌ میزان‌ مناسب‌ براى‌خوردن‌ را چنین‌ تعیین‌ کرده‌ است‌: فرزند آدم‌! هیچ‌ ظرفى‌ بدتر از شکم‌ را پر نکرده‌، براى‌ او تنها چند لقمه‌ که‌ سبب‌ قوام‌ وجودش‌ شود کافى‌ است‌. و اگر ناچار ازغذا خوردن‌ شد، پس‌ ثلث‌ [معده‌] براى‌ غذایش‌، و ثلث‌ آن‌ براى‌ نوشیدنى‌اش‌، و ثلث‌ دیگر را براى‌ نفس‌ بگذارد.27در این‌ زمینه‌، از بعضى‌ همسران‌ پیامبر اکرم‌…‌ نقل‌ شده‌ است‌ که‌: «هیچ‌گاه‌ شکم‌ پیامبرصلى‌ الله علیه‌ و آله‌و سلم‌ از غذا پر نشد».28

5. چه‌ هنگام‌؟

پرسش‌ دیگر دربارة‌ سیره‌ نبوى‌…‌ در تغذیه‌، این‌ است‌ که‌ آن‌ حضرت‌ در چه‌ اوقاتى‌ غذا صرف‌مى‌کرده‌ است‌؟ از برخى‌ روایات‌ مى‌توان‌ اصلى‌ کلى‌ در این‌ باره‌ استنباط‌ کرد و آن‌ این‌که‌ آن‌ حضرت‌ جز به‌ وقت‌گرسنگى‌ و احساس‌ نیاز بدن‌، اقدام‌ به‌ صرف‌ غذا نمى‌کرده‌ است‌.29 در روایتى‌ از آن‌ حضرت‌ نقل‌ شده‌ است‌که‌ فرمود: بخور در حالى‌ که‌ اشتها به‌ خوردن‌ دارى‌، و دست‌ بکش‌ در حالى‌ که‌ هنوز اشتها به‌ خوردن‌ دارى‌.30و بنا به‌ نقل‌ انس‌ بن‌ مالک‌: هیچ‌ گاه‌ در روز یا شب‌، آن‌ حضرت‌ گوشت‌ یا نان‌ مصرف‌ نکرد مگر هنگامى‌ که‌ بدن‌ نیاز به‌ آن‌ داشت‌.31

بر این‌ اساس‌، نقل‌ شده‌ است‌ که‌ پیامبر اکرم‌…‌ شخصاً با مردم‌ مواسات‌ و همراهى‌ مى‌کرد، به‌ گونه‌اى‌که‌ ازار (لنگ‌) خود را با پوست‌ وصله‌ مى‌کرد و هیچ‌ گاه‌، هم‌ صبحانه‌ (یانهار) و هم‌ شام‌ نخورد تا این‌که‌ از دنیا رحلت‌فرمود.32بنا بر بعضى‌ روایات‌، معصومان(علیهم السلام) دو وعده‌ غذایى‌ را در طول‌ شبانه‌ روز سفارش‌ مى‌کردند و از صرف‌ غذابین‌ آن‌ دو وعده‌، نهى‌ مى‌کردند.33 و از برخى‌ روایات‌، بر مى‌آید که‌ معصومان(علیهم السلام) تأکید بر آن‌ داشتند که‌افراد، شب‌ هنگام‌ چیزى‌ خورده‌ و بخوابند، ولو بسیار اندک‌ باشد.

امام‌ صادق‌(علیه السلام)‌ در این‌ زمینه‌ فرموده‌ است‌: خوردن‌ شام‌ را ترک‌ نکن‌، حتى‌ اگر سه‌ لقمه‌ به‌ همراه‌ نمک‌ باشد. و کسى‌ که‌ شام‌ خوردن‌ را [به‌ کلى‌] ترک‌ گوید رگى‌ در بدنش‌مى‌میرد که‌ هرگز احیا نخواهد شد.34 پیامبر اکرم‌…‌ نیز مى‌فرمود: شام‌ بخورید هر چند یک‌ مشت‌ خرماى‌ غیرمرغوب‌ باشد، چرا که‌ ترک‌ شام‌ خوردن‌ موجب‌ پیرى‌ است‌.35

6. تنها یا با دیگران‌؟

بخش‌ دیگرى‌ از روایات‌ سیره‌ نبوى‌…‌ در باب‌ خوردن‌ و آشامیدن‌، از آن‌ حکایت‌ دارد که‌ پیامبراکرم‌…‌ در حدّ امکان‌، به‌ تنهایى‌ غذا نمى‌خورد و مى‌فرمود: آیا شما را از بدترینتان‌ خبر دهم‌؟ کسى‌ که‌به‌ تنهایى‌ بخورد و برده‌اش‌ را بزند و میهمانش‌ را ردّ کند.36 آن‌ حضرت‌، غذا خوردن‌ جمعى‌، حلال‌ بودن‌ غذا،و گفتن‌ بسم‌ الله در ابتدا و حمد خدا در پایان‌ را از اسباب‌ کمال‌ در غذا خوردن‌ معرفى‌ مى‌فرمود.37 و نیزمى‌فرمود: بهترین‌ غذاها نزد خداوند آن‌ است‌ که‌ دستان‌ زیادى‌ آن‌ را بخورند.38و بنا به‌ نقل‌ امام‌ صادق‌(علیه السلام)‌ از امیرالمؤمنین‌(علیه السلام)‌، پیامبر اکرم‌…‌ مى‌فرمود: جماعت‌، موجب‌ برکت‌ است‌ و غذاى‌ یک‌ نفر، دو نفر را، و غذاى‌ دو نفر، چهار نفر را کفایت‌ مى‌کند.39

گفتنى‌ است‌ که‌ هر چند زیادتر شدن‌ افراد ممکن‌ است‌ سهم‌ هر فرد از غذا را کاهش‌ دهد، اما مراد پیامبر اکرم‌صلى‌ الله علیه‌و آله‌ و سلم‌ مى‌تواند آن‌ باشد که‌ حتى‌ با وجود عدم‌ سیرى‌، نیاز بدن‌ همراه‌ با کم‌ خورى‌ که‌ مطلوب‌ است‌، تأمین‌ مى‌شودو این‌ مى‌تواند در نتیجه‌ ایثار افراد در اختصاص‌ سهم‌ خود به‌ دیگران‌ باشد.40 امروزه‌ نیز ثابت‌ شده‌ است‌ که‌صرف‌ غذا بادیگران‌، همراه‌ با نشاط‌ و گوارایى‌ مى‌شود و این‌ امر، در جذب‌ نیکوى‌ غذا و تعادل‌ گوارش‌ نقش‌ مهمى‌دارد.

بنا به‌ نقل‌ طبرسى‌، پیامبر اکرم‌…‌ آن‌چه‌ را خوردنش‌ بر وى‌ حلال‌ بود، همراه‌ اهل‌ و خادم‌ یا همراه‌کسانى‌ که‌ حضرت‌ را دعوت‌ به‌ غذا خوردن‌ مى‌کردند، روى‌ زمین‌ یا آن‌چه‌ دعوت‌ کنندگان‌ بر آن‌ غذا مى‌خوردند، و ازآن‌چه‌ آنان‌ مى‌خوردند تناول‌ مى‌فرمود، مگر آن‌ که‌ میهمانى‌ بر حضرت‌ وارد مى‌شد که‌ در این‌ صورت‌، به‌ همراه‌ میهمان‌غذا مى‌خورد.41 بنابه‌ نقل‌ دیگر طبرسى‌، هنگامى‌ که‌ کسى‌ به‌ پیامبراکرم‌…‌ عرض‌ کرد: ماغذا مى‌خوریم‌، اما سیر نمى‌شویم‌! حضرت‌ فرمود: شاید به‌ صورت‌ متفرق‌ غذا مى‌خورید؛ در حال‌ غذا با هم‌ جمع‌ شوید و نام‌ خداى‌ بر زبان‌ آرید تا موجب‌ برکت‌ براى‌ شماشود.42

آن‌ حضرت‌، گاه‌ غذا را در میان‌ مساکین‌ و نیازمندان‌ و همراه‌ آنان‌ میل‌ مى‌کرد و از برکت‌ حضور حضرت‌، آنان‌ نیز سیرمى‌شدند، بنا به‌ نقل‌ حمیرى‌ از امام‌ باقر(علیه السلام)‌، شبى‌ پیامبر اکرم‌…‌ همراه‌ مساکینى‌ که‌ در مسجدمى‌خوابیدند در کنار منبر، روزه‌ خود را افطار کرد و از غذایى‌ که‌ در دیگى‌ سنگى‌ نهاده‌ شده‌ بود میل‌ فرمود، و به‌ برکت‌حضور حضرت‌، سى‌ نفر از آنان‌ از آن‌ غذا خورده‌ و سیر شدند، سپس‌ آن‌ ظرف‌ نزد همسران‌ حضرت‌ باز گردانده‌ شد وهمه‌ آنان‌ نیز سیر شدند.43 این‌گونه‌ روایات‌ هرچند از یکى‌ از معجزات‌ آن‌ حضرت‌ حکایت‌ دارد، اما پیش‌ ازآن‌ ـ با توجه‌ به‌ آن‌چه‌ گذشت‌ ـ حاکى‌ از اهتمام‌ حضرت‌ بر ایثار و نیز توجه‌ به‌ غذا خوردن‌ در جمع‌ مى‌باشد.

پی نوشت:

2 قال رسول اللَّه‌صلى الله علیه وآله: «بارک لنا فى الخبز و لاتفرّق بیننا و بینه، فلولا الخبز ما صلینا و لا صمنا و لا ادّینا فرائض ربنا» (کلینی، الکافی، ج 5، ص 73، ح 13 و ج 6، ص 287، ح 6).

3 «انما بنى الجسد على الخبز»؛ (همان، ج 6، ص 286، ح 3 و 7).

4 «قال ابوذر حین سأله رجل عن أفضل الأعمال بعد الایمان. فقال: الصلوة و اکل الخبز. فنظر الیه الرجل کالمتعجب. فقال: لولا الخبز ما عبداللَّه تعالی؛ یعنى بأکل الخبز یقیم صلبه فیتمکن من اقامة الطاعة» (شمس الدین سرخسی، المبسوط، ج 30، ص 258).

5 «... و کان یأکل ما احلّ اللَّه له مع أهله و خدمه أذا أکلوا...» (طبرسی، مکارم الاخلاق، ص 26 و مجلسی، بحار الانوار، ج 16، ص 241).

6 «... کان یأکل کل الاصناف من الطعام...» (طبرسی، همان، ص 26 و مجلسی، همان، ج 16، ص 241).

7 و عن ابى الحسن الرضاعلیه‌السلام: «ما من نبى الاّ و قد دعى لأکل الشعیر و بارک علیه. و ما دخل جوفا الاّ اخرج کل داء فیه، و هو قوت الانبیاء و طعام الابرار، ابى اللَّه ان یجعل قوت انبیائه الا شعیراً» (کلینی، همان، ج 6، ص 305، ح 1).

8 «عن قتادة: کنّا نأتى الانس و خبازه قائم، فقال یوما: کلوا فما اعلم رسول اللَّه رأى رغیفاً مرققا و لا شاة سمیطا قطُّ» (مسند احمد، ج 3، ص 134 و صحیح البخاری، ج 6، ص 206).

9 «دخل رسول اللَّه‌صلى الله علیه وآله الى ام‌سلمه رضى اللَّه عنها فقربت الیه کسرة، فقال: هل عندک ادام؟ فقالت: لا یا رسول اللَّه، ما عندى الّا خلّ، فقال: نِعْمَ الإدام الخلّ ما اقفر بیت فیه خل» (کلینی، همان، ج 6، ص 329، ح 1 و مجلسی، همان، ج 16، ص 267، ح 70).

10 عن ابى عبداللَّه‌علیه‌السلام قال: «قال امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام: اقرّوا الحار حتى یبرد فان رسول اللَّه قرب الیه طعام حارّ فقال: اقروه حتى یبرد ما کان اللَّه عز و جل لیطعمنا النار و البرکة فى البارد» (ر.ک:کلینی، همان، ج 6، ص 322، ح 4-1، باب الطعام الحارّ).

11 مراد از مغافیر، بقایاى گیاهان در شکم زنبور عسل است که آن را در عسل داخل مى‌کند.

12 «... و کان‌صلى الله علیه وآله لا یأکل الثوم و لا البصل و لا الکرات و لا العسل الذى فیه المغافیر، و هو ما یبقى من الشجر فى بطون النحل فیلقیه فى العسل فیبقى ریح فى الفم» (طبرسی، همان، ص 30 و ر.ک: طبری، دلائل الامامه، ص 11 و بیهقی، السنن الکبری، ج 7، ص 50 و خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج 2، ص 262).

13 کلینی، همان، ج 6، ص 305، ح 1.

14 عن خالد بن نجیح عن ابى عبداللَّه‌علیه‌السلام قال: «اللبن من طعام المرسلین» (برقی، المحاسن، ج 2، ص 491)؛ ... عن خالد بن نجیح عن ابى عبداللَّه‌علیه‌السلام قال: «الخلّ و الزیت من طعام المرسلین» (همان، ص 482)؛... عن خالد بن نجیح عن ابى عبداللَّه‌علیه‌السلام قال: «السویق طعام المرسلین» (کلینی، همان، ج 6، ص 306)؛ عن هشام بن سالم عن ابى عبداللَّه‌علیه‌السلام قال: اللحم باللبن مرق الانبیاء» (برقی، همان، ج 2، ص 467).

15 کان احبّ الطعام الیه اللحم، و کان یقول: «هو یزید فى السمع و البصر». و «اللحم سید الطعام فى الدنیا و الاخرة، و لو سألت ربّى أن یطعمینه کلّ یوم لفعل» (طبرسی، همان، ص 30).

16 «وکان صلى الله علیه وآله یأکل اللحم طبیخاً بالخبز و یأکله مشویاً بالخبز» (همان).

17 «و کان‌صلى الله علیه وآله یأکل البرد و یتفقد ذلک اصحابه فیلتقطونه له فیأکله و یقول انه یذهب بأکلة الأسنان» (همان، ص 31).

18 عن الصادق‌علیه‌السلام: ان رسول اللَّه‌صلى الله علیه وآله کان یفطر على الحلو، فاذا لم یجده یفطر على الماء الفاتر و کان یقول: «انه ینقى الکبد و المعده و یطیّب النکهة و الفم و یقوى الاخراس و الحدق، و یحدّ الناظر و یغسل الذنوب غسلا، و یسکن العروق الهائجة و المرة الغالبة و یقطع البلغم، و یطفى‌ء الحرارة عن المعدة و یذهب بالصداع» (نیسابوری، روضة الواعظین، ص 341؛ طبرسی، همان، ص 27 و 28 و مجلسی، همان، ج 16، ص 242). در برخى از آثار یاد شده براى افطار با آب ولرم در روایتى از امام صادق‌علیه‌السلام نیز آمده است:... عن ابن ابى عمیر عن رجل عن ابى عبداللَّه‌علیه‌السلام «اذا افطر الرجل على الماء الفاتر نقى کبده و غسل الذنوب من القلب و قوى البصر و الحدق» (کلینی، همان، ج 4، ص 152).

19 عن ابى عبداللَّه: «کان النبى‌صلى الله علیه وآله یأکل العسل و یقول: آیات من القرآن، و مضغ البان، یذیب البلغم» (همان، ج 6، ص 332). در روایتى مشابه، از امام صادق‌علیه‌السلام درباره امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام چنین نقل شده است: ... عن محمد بن مسلم عن ابى عبداللَّه‌علیه‌السلام قال: «قال امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام: لعق العسل شفاء من کل داء. قال اللَّه عز و جل: یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس و هو مع قرائة القرآن. مضغ اللبان یذهب البلغم» (همان).

20 و لقد جاءه‌صلى الله علیه وآله بعض اصحابه یوماً بفالوذج فأکل منه و قال: ممّ هذا یا اباعبداللَّه؟ فقال: بابى انت و امّی، نجع السَّمْن و العسل فى البُرْمة و نضعها على النار ثم نقلیه ثم نأخذ الحنطة اذا طحنت فنلقیه على السمن و العسل ثم نسوطه حتى ینضج فیأتى کما تری. فقال‌علیه‌السلام: «ان هذا الطعام طیّب» (طبرسی، همان، ص 28).

21 محمد بن یعقوب الکلینی، عن على بن ابراهیم عن ابیه عن ابن ابى عمیر عن عبدالرحمن بن الحجاج عن ابى عبداللَّه علیه‌السلام قال: «أفطر رسول اللَّه‌صلى الله علیه وآله عشیّة خمیس فى مسجد قبا فقال: هل من شراب؟ فأتاه أوس بن خولى الانصارى بُعسّ مخیض بعسل، فلما وضعه على فیه نحّاه، ثم قال: شرابان یکتفى بأحدهما من صاحبه، لا أشربه و لا احرّمه، و لکن أتواضع للَّه فان من تواضع للَّه رفعه اللَّه، و من تکبّر خفضه اللَّه، و من اقتصد فى معیشة رزقه اللَّه، و من بذر حرمه اللَّه، و من اکثر ذکر الموت احبّه اللَّه» (کلینی، همان، ج 2، ص 122، ح 3؛ شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 11، ص 219، ح 31 و مجلسی، همان، ج 16، ص 265 و ج 75، ص 126، ح 25). این روایت را حسین بن سعید اهوازى نیز در کتاب الزهد، ص 55، ح 148، از ابن ابى عمیر و او از عبدالرحمان بن حجاج نقل کرده است و در بحارالانوار، ج 16، ص 265، ح 64، ج 75، ص 126 در ادامه روایت 25 آمده است.

22 ولکن بعثنى بالحنیفة السهلة السمحة» (کلینی، همان، ج 5، ص 494)؛ «جئتکم بالشریعة السهلة السمحاء» (سید مرتضی، الانتصار، ج 9، ص 407).

23 قال ابوجعفرعلیه‌السلام: «ما من شى‌ء ابغض الى اللَّه عز و جل من بطن مملوء» (الکافی، ج 6، ص 270، ح 11).

24 عن ابى جعفرعلیه‌السلام: «اذا شبع البطن طغی» (همان، ح 10).

25 قال بعض السلف: «لا تأکلوا کثیراً فتشربوا کثیراً فترقدوا کثیراً فتحسروا کثیراً» (یحصبی، الشفاء بتعریف حقوق المصطفى‌صلى الله علیه وآله، ج 1، ص 85).

26 نوری، مستدرک الوسائل، ج 16، ص 221-209.

27 عن المقدام بن معدیکرب: قال سمعت رسول اللَّه صلى الله علیه وآله یقول: ما ملأ ابن آدم وعاء شرّاً من بطن، حسب ابن آدم أکلات یقمن صلبه، فان کان لا محالة فثلث لطعامه و ثلث لشرابه و ثلث لنفسه» (احمد بن حنبل، مسند، ج 4، ص 133). روایت مشابهى با همین مضمون از امام صادق‌علیه‌السلام نقل شده است (ر.ک: برقی، همان، ج 2، ص 440 و کلینی، همان، ج 6، ص 269).

28 و عن عایشه: لم یمتلى‌ء جوف النبى‌علیه‌السلام شبعا قطّ» (یحصبی، همان، ج 1، ص 85).

29 «و کان احبّ الطعام الیه ما کان على ضفف، فلا یأکل مع الشبع» (طبرسی، همان، ص 27 و مجلسی، همان، ج 16، ص 241). «ضفف» را گاه حاجت و نیاز معنا کرده‌اند و گاه به اجتماع چند نفر بر غذا، و بنا بر معناى دوم، این روایت به مبحث بعد مربوط خواهد بود (ر.ک: صحاح جوهری، ماده ضفف و مجلسی، همان، ج 16، ص 254 و 255).

30 و قال‌صلى الله علیه وآله: «کل و أنت تشتهی، و أمسک. و أنت تشتهی» (نوری، همان، ج 16، ص 221).

31 «عن انس: انه‌صلى الله علیه وآله لم یجتمع عنده غداء و لا عشاء من خبز و لحم الاعلى ضفف» (مسند احمد، ج 3، ص 270 و ترمذی، الشمائل المحمدیه، ص 318).

32 ... عن منصور بن زادان عن الحسن قال: «کان رسول اللَّه‌صلى الله علیه وآله یؤاسى الناس بنفسه حتى جعل ]یرقع‌[ ازاره بالأدم و ما جمع بین عشاء و غداء ثلاثة ایام حتى قبضه اللَّه» (ابن ابى شیبه، المصنف، ج 8، ص 143، ح 126).

33 عن ابى اخى شهاب بن عبدربه، قال: شکوت الى ابى عبداللَّه‌علیه‌السلام ما القى من الاوجاع و التخم، فقال: تغد و تعش، و لا تأکل بینهما ]شیئا[ فان فیه فساد البدن. اما سمعت اللَّه عز و جل یقول: «لهم رزقهم فیها بکرة و عشیّا» (کلینی، همان، ج 6، ص 288، ح 2).

34 عن الصادق‌علیه‌السلام:«لا تدع العشاء ولو بثلاث لقم بملح و من ترک العشاء لیلة، مات عرق فى جسده لا یحیى ابداً» (طبرسی، همان، ص 195).

35 ... عن انس بن مالک عن النبى‌صلى الله علیه وآله، انه قال: «تعشوا ولو بکفّ من حشف، فان ترک العشاء مهرمة» (سنن الترمذی، ج 3، ص 188 و مجلسی، همان، ج‌66، ص 346، ح 22).

36 عن ابى حمزة عن ابى جعفرعلیه‌السلام قال: خطب رسول اللَّه صلى الله علیه وآله الناس فقال: «الا أخبرکم بشرارکم؟ قالوا بلى یا رسول اللَّه، قال: الذى یمنع روزه، یضرب عبده و یزود وحده...» (کلینی، همان، ج 2، ص 290).

37 عن عبداللَّه بن مسکان عن ابى عبداللَّه‌علیه‌السلام قال: قال رسول اللَّه‌صلى الله علیه وآله: «الطعام اذا جمع أربعا فقد تمّ: إذا کان من حلال و کثرت الایدى علیه و سمّى اللَّه فى اوله و حمداللَّه فى آخره» (برقی، همان، ج 2، ص 398).

38 قال صلى الله علیه وآله: «أحبّ الطعام الى اللَّه ما کثرت علیه الایدی» (نوری، همان، ج 16، ص 227، ح 11، به نقل از: مستغفرى سمرقندی، طب النبى‌صلى الله علیه وآله).

39 الجعفریات باسناده عن جعفر بن محمد عن ابیه عن جده على بن الحسین عن ابیه على بن ابیطالب‌علیه‌السلام قال: قال رسول اللَّه‌صلى الله علیه وآله: «الجماعة برکة و طعام الواحد یکفى الاثنین، وطعام الاثنین یکفى الاربعة» (نوری، همان، ج 16، ص 230، ح 1، به نقل از: الجعفریات، ص 159). هم‌چنین از امام صادق‌علیه‌السلام از پیامبر اکرم‌صلى الله علیه وآله روایتى مشابه بدین صورت نقل شده است: ...عن غیاث بن ابراهیم عن ابى عبداللَّه‌علیه‌السلام قال: قال رسول اللَّه‌صلى الله علیه وآله: «طعام الواحد یکفى الاثنین و طعام الاثنین یکفى الثلاثة و طعام الثلاثة یکفى الاربعه» (برقی، همان، ج 2، ص 398 و کلینی، همان، ج 6، ص 273 باب اجتماع الایدى على الطعام).

40 قاضى نعمان ذیل روایتى مشابه از امام صادق‌علیه‌السلام، سخنى شبیه آن‌چه گفته شد، دارد. روایت و نیز سخن قاضى نعمان چنین است: و عن جعفر بن محمدعلیه‌السلام انه قال: «الثرید برکة، و طعام الواحد یکفى الاثنین»، یعنى علیه السلام انه یقوتهم، لا على الشبع و الاتساع (تمیمى مغربی، دعائم الاسلام، ج‌2، ص 111).

41 «کان صلى الله علیه وآله یأکل کل الاصناف من الطعام، و کان یأکل ما احلّ اللَّه له مع اهله و خدمه إذا أکلوا، و مع من یدعوه من المسلمین على الارض و على ما أکلوا علیه و مما أکلوا، الاّ أن ینزل بهم ضیف فیأکل مع ضیفه...» (طبرسی، همان، ص 26 و 27 و مجلسی، همان، ج 16، ص 241).

42 سأل رجل رسول اللَّه‌صلى الله علیه وآله، فقال: یا رسول اللَّه‌صلى الله علیه وآله، انا نأکل و لا نشبع! قال: «لعلکم تفترقون عن طعامکم، فاجتمعوا علیه، و اذکروا اسم اللَّه علیه، یبارک لکم ]فیه‌[» (طبرسی، همان، ص 149 و نیز ر.ک: ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج 62، ص 420).

43 ابوالبختری، عن جعفر، عن أبیه علیه‌السلام،«أنّ المساکین کانوا یبیتون فى المسجد على عهد رسول اللَّه صلى الله علیه وآله، فأفطر النبى‌صلى الله علیه وآله مع المساکین الذین فى المسجد ذات لیلة عند المنبر فى بُرْمة، فأکل منها ثلاثون رجلا، ثم ردّت الى ازواجه شبعهن» (حمیرى بغدادی، قرب الاسناد، ص 148 و مجلسی، همان، ج 16، ص 219، ح 9).

محمدرضا جبارى/ دکترى علوم قرآن و حدیث.

منبع: فصلنامه تاریخ در آئینه پژوهش شماره13

طپش قلب

اضطراب، عامل اصلی تپش قلب

مهرداد کاظم زاده عطوفی، دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران گفت: خستگی مفرط، تنگی نفس و افزایش تپش قلب مهمترین علایم اختلال اضطراب است که به ویژه نوع دائمی آن خطرناک است و باید درمان شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت: اضطراب، نگرانی و استرس در جامعه و حتی در بین برخی کارشناسان بهداشت روانی مترادف هم به کار می‌روند، در حالی که هر کدام تعریف و علائم جداگانه‌ای دارد.

وی افزود: متأسفانه علائم اضطراب نسبت به استرس و نگرانی به قدری وخیم است که آن را درد روانی نامیده‌اند.

کاظم‌زاده عطوفی گفت: تپش قلب بالا، احساس تنگی نفس، خشک شدن گلو و دهان، گرمی صورت، احساس فشار در سر و دلشوره جزو علایم اضطراب است.

وی اظهار داشت: اضطراب در صورت انتشار و دائمی بودن به گونه‌ای که فرد آن را در طول روز بارها تجربه کند، نوعی اختلال محسوب می‌شود که باید آن را درمان کرد.

وی ادامه داد: دارو درمانی و روان درمانی برای اضطراب باید به موازات یکدیگر انجام شود.

کاظم‌زاده عطوفی گفت: دارو درمانی باید توسط روانپزشک و روان درمانی ترجیحاً توسط روانشناسی بالینی انجام شود.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران تصریح کرد: ممکن است افراد برای ابتلا به اضطراب علائم گوناگونی را نشان دهند.

وی افزود: شاید اضطراب در فردی به صورت تکرر ادرار باشد در حالی که در فرد دیگری با تعریق و انقباض عضلات بدن همراه باشد.

کاظم‌زاده عطوفی اذعان داشت: خستگی مفرط یکی از علائم اضطراب است که باید آن را جدی گرفت.

دبیر انجمن روانشناسی بالینی ایران خاطرنشان ساخت: اضطراب در صورت انتشار نوعی اختلال است، اما در درجات کم نیز می‌تواند عامل یک اختلال، مانند وسواس باشد.

غذای کودک

اصول تغذیه سالم کودکان یک تا ۵ ساله

اگر می‌خواهید ذائقه کودک شما به غذاهای چرب و شور که زمینه‌ساز انواع بیماری‌هاست عادت نکند، باید از زمانی که غذای کمکی را آغار می‌کنید تا ۵ سالگی ذائقه کودک را شکل دهید.

خبرگزاری فارس: اصول تغذیه سالم کودکان یک تا ۵ ساله 

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، شکل گیری عادات و رفتار تغذیه‌ای صحیح در دوران کودکی یکی از عوامل موثر در پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های غیرواگیر در بزرگسالی مانند اضافه وزن، چاقی، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا و اختلال در چربی‌های خون به شمار می‌رود.

رفتارهای غذایی نامناسب مانند عادت به مصرف غذاهای آماده و رستورانی، تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک، فست‌فودها از جمله سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر و سایر انواع ساندویچ‌ها، غذاهای پرچرب و غذاهای شور از عوامل موثر در ایجاد اضافه وزن و چاقی در کودکی و در نهایت برخی از بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون بالا،‌چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالی می‌باشد.

ذائقه غذایی تا پنج‌سالگی شکل می‌گیرد

ذائقه افراد در دوران کودکی و به ویژه در سنین زیر پنج سالگی شکل می‌گیرد. به همین دلیل باید ذائقه سازی کودکان را از زمان شروع غذای کمکی آغاز کرد، به عنوان مثال اگر به کودک غذای بی‌نمک داده شود، او به تدریج به خوردن غذاهای بی‌نمک یا کم‌نمک عادت می کند یا اگر از ابتدا به جای غذاهای چرب و سرخ شده از انواع  غذاهای آب‌پز، تنوری و بخارپز استفاده شود، او به مصرف غذاهای کم چرب عادت خواهد کرد.

وضعیت تغذیه ما از زبان آمار

تلخ گويي هاي معاون وزير از سفره ايراني
 
خراسان - مورخ یکشنبه 1392/10/22 شماره انتشار 18597
۵۲ درصد سبزي‌ها بيش از حد مجاز آلوده است

ديروز معاون وزير بهداشت در نخستين همايش کشوري تغذيه سالم با بيان اطلاعات و آماري، از تلخي هاي سفره ايراني روايت کرد. آلودگي ۵۲ درصد سبزي ها بيش از حد مجاز، مضر شدن روغن هاي سالم در کارخانه هاي کشور، سوءتغذيه ۲۳ درصد جمعيت کشور، پايين بودن سرانه مصرف ميوه و سبزي و... بخشي از اين حقايق تلخ بود.به گزارش ايرنا علي اکبر سياري معاون بهداشت وزير بهداشت در اين همايش گفت: ۲۳ درصد جمعيت کشور مواد غذايي کمي مصرف مي کنند، ۴۸ درصد زياد مي خورند و۳۰ درصد به صورت متعادل تغذيه دارند.وي به مقايسه تغذيه افراد کم درآمد و پردرآمد در کشور پرداخت و گفت: افراد کم درآمد در سال 12 کيلو شير، 2/13 کيلو قند و شيريني، ۳ کيلو حبوبات و 8/104 کيلو سبزي و ميوه و افراد پردرآمد در سال 8/23 کيلو شير، 4/36 کيلو قند و شيريني، 11 کيلو حبوبات و 349/8 کيلو سبزي و ميوه مصرف مي کنند. معاون وزير بهداشت تصريح کرد: هم چنين در تحقيقي در ميدان تره بار تهران مشخص شده که 35 تا 5/41 درصد سبزي ها به فلزات سنگين نظير سرب، کاديوم و نيترات آلوده هستند که بدترين فصل آن نيز پاييز است؛ آلوده ترين سبزي پياز با 54 درصد آلودگي، سپس خيار گلخانه اي با 45 درصد آلودگي و بعد از آن هم گوجه فرنگي و سيب زميني هستند.وي گفت: از نظر سموم نيز، 52 درصد سبزي ها بيشتر از حد مجاز آلوده است ؛ اين متوسط آمار است و آلودگي برخي سبزي ها خيلي بيشتر از اين ارقام است.سياري افزود: سموم يک روزه بر سلامت اثر نمي کند و تاثير آن تدريجي است و راه حل پزشکي ندارد، اصلاح اين سموم به سياست هاي وزارت نيرو، کشاورزي و اطلاع رساني برمي گردد، فقط مي توانيم اعتراض کنيم اين مشکلات وجود دارد اما کشاورزان زير بار نمي روند.

۷۰ درصد مردم کمبود مصرف پروتئين دارند

وي با بيان اين که 70 درصد مردم کشور کمبود مصرف پروتئين دارند، ادامه داد: 40 درصد مردم جهان معادل ۲ ميليارد نفر از کمبود ريزمغذي ها رنج مي برند؛ در ايران نيز 70 درصد خانواده ها کمبود آهن دارند که براي برطرف کردن آن، اجراي سياست هاي غني سازي آرد و مکمل سازي را در نظر داريم.وي گفت: 6/1 ميليارد نفر در جهان کمبود «روي» دارند؛ اين کمبود در ايران نيز وجود دارد اما سياستي براي برطرف کردن آن نداريم. 230 ميليون نفر در جهان به کمبود ويتامين A دچار هستند اما اين کمبود در ايران به اندازه جهان نيست هرچند در مناطق محروم مانند سيستان و بلوچستان اين کمبود وجود دارد.

۸۰ درصد کودکان در سنين مدرسه کمبود کلسيم دارند

معاون وزير بهداشت تصريح کرد: تعداد زيادي از مردم کشور کمبود کلسيم و ويتامين D دارند؛ از هر سه مرد در کشور يک مرد به پوکي استخوان و از هر دو زن، يک زن به پوکي استخوان مبتلا است؛ هم چنين 80 درصد کودکان در سنين مدرسه، کمبود کلسيم دارند.سياري افزود: سرانه شير در کشور 190 گرم است درحالي که سرانه استاندارد 250 گرم است؛ روزانه بايد 800 تا يکهزار و 200 ميلي گرم شير مصرف شود. يک ليوان شير 300 ميلي گرم کلسيم دارد. براي برطرف کردن کمبود کلسيم در جمعيت کشور سياست توزيع شير رايگان در مدارس را در پيش گرفته ايم. همچنين غني سازي شير با ويتامين D آغاز شده است.

کارخانه هاي ايران، روغن هاي سالم را مضر مي کنند

معاون وزير بهداشت گفت: 15 درصد روغن مصرفي را از خارج وارد مي کنيم؛ روغن مايع وارد مي شود اما آن را هيدروژنه، مسموم و مضر مي کنيم و آن را به مصرف مردم مي رسانيم، اين امر ناشي از کمبود علم و تجربه است.سياري افزود: روغن مايع را به دست خود مضر مي‌کنيم؛ اين روغن مضر در رگ هاي همه ما جريان دارد و موجب تنگي عروق مي شود؛ اين است که سالانه در کشور 92 هزار نفر دچار سکته قلبي و 43 هزار نفر دچار سکته مغزي مي شوند و تا مي توانيم استنت (فنر قلب) و بخش مراقبت هاي ويژه(آي سي يو) درست مي کنيم.وي ادامه داد: کشورهاي ديگر، تلاش مي کنند ميزان چربي ترانس خود را به صفر برسانند اما براي ما اين رقم، پنج است؛ تازه اگر روغن تقلبي نباشد؛ در غذاي مردم استانداردها رعايت نمي شود. در اين زمينه همچنان بايد کار کنيم.معاون وزير بهداشت خاطرنشان کرد: 15 ميليون نفر در کشور مبتلا به اختلال چربي هستند؛ سالانه 34 هزار مرگ در کشور مربوط به چربي است؛ بايد در اين زمينه آموزش هاي لازم ارائه شود.سياري گفت: با وجود آنکه سواد داريم اما حاضر نيستيم در زمينه تغذيه مطالعه کنيم و به طور مثال برچسب مواد غذايي را نگاه کنيم؛ حتما بايد آموزش و پرورش سراغ ما بيايد.معاون وزير بهداشت گفت: متوسط مصرف نمک در روز در جهان پنج گرم است در حالي که ما 10 تا 12 گرم نمک مصرف مي کنيم؛ ثابت شده است مصرف کم نمک، ميزان بيماري هاي فشارخون و سکته ها را کاهش مي دهد.

مصرف کم ميوه و سبزي در کشور

وي گفت: بايد روزانه پنج واحد ميوه و سبزي مصرف شود درحالي که مردم بسيار کمتر از اين ميزان ميوه و سبزي مصرف مي کنند و براي اين موضوع هيچ سياست و اقدامي نداريم.سياري افزود: در دولت نهم و دهم براي اين که عرضه و تقاضا برابر شود ميوه هاي گران قيمت وارد کشور شد؛ نمي دانم اين امر چقدر در بهبود مصرف ميوه مردم تاثير داشت. اما بايد سياست گذاري هاي اساسي در اين زمينه انجام شود و يک راه حل علمي براي آن داشته باشيم.وي تصريح کرد: اين که خود را سانسور کنيم و مشکلات را نگوييم؛ مشکلات نيز ادامه خواهند يافت و بيشتر مي شوند و به روزي مي رسيم که نمي توانيم اين مشکلات را برطرف کنيم.سياري يادآور شد: تغذيه سالم آينه اي از درآمد، توليد، توزيع، سواد تغذيه اي و سلامت افراد است و اين بخش فقط دغدغه وزارت بهداشت نيست، بلکه همه بخش‌ها بايد دغدغه آن را داشته باشند.به گزارش ايسنا نيز معاون بهداشت وزير بهداشت گفت: مصرف گوشت اقشار کم درآمد سالانه حدود ۳ کيلوگرم است. اين در حالي است که براي اقشار پردرآمد 15.1 کيلوگرم است. هم چنين مصرف سرانه شير در اقشار کم درآمد به صورت سالانه 12.3 کيلوگرم و در اقشار پردرآمد 23.8 کيلوگرم است. همچنين حبوبات در اقشار کم  درآمد سالانه سه کيلوگرم و در اقشار پردرآمد 11 کيلوگرم مصرف مي شود. اقشار کم درآمد سالانه 104.8 کيلوگرم مصرف ميوه دارند. اين در حالي است که مصرف ميوه در اقشار پردرآمد سالانه 349.8 کيلوگرم است. اين چنين مواردي مربوط به وزارت بهداشت نيست و بايد سياست هاي کلي براي اصلاح آن در نظر گرفته شود.

هشدار جديد درباره شيرهاي پرچرب

رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه نيز در اين همايش با تاکيد بر آن که مصرف شير کم چرب بر انواع پرچرب ارجح است، گفت: چربي موجود در شيرها و لبنيات پرچرب مربوط به چربي شير نيست، بلکه چربي شير گرفته شده است و روغني به نام «پالم» به شير افزوده مي شود. بنابراين ترجيح آن است که شير کم چرب مصرف شود.به گزارش ايسنا، دکتر مجيد حاجي فرجي به برنامه غني سازي آرد با آهن و اسيد فوليک اشاره کرد و گفت: اوايل امسال با دستور وزير وقت بهداشت، بررسي نان در کشور آغاز شد تا بلکه بتوانيم مشکل نان را به عنوان قوت غالب برطرف کنيم. در اين زمينه اقدامات لازم، انجام و سياست ها هم نوشته شد. اما با روي کار آمدن دولت جديد، دوباره به ما گفتند که ببينيد بايد چه کار کنيم. 9 ماه گذشته ما روي بحث نان متمرکز شده ايم و کار اقتصادي انجام داده ايم تا بلکه مشکل برطرف شود، اما نشد. در حال حاضر نيز سياست هاي جديد، تدوين و آماده طرح در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي است.

بسياري از کارخانجات توليد را قطع و به واردات خوراکي‌هاي مضر روي آورده اند

رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه با انتقاد از برخي تبليغات در مورد مصرف مواد غذايي مختلف، گفت: بسياري از کارخانه ها توليد را قطع کرده  و به واردات روي آورده اند. آن هم واردات و خوردني هايي که جز ضرر، چيزي ندارند. بايد در اين زمينه تدابير لازم در نظر گرفته شود.حاجي فرجي در ادامه افزود: 90-80 درصد مردم به درجات مختلفي از کمبود ويتامين D رنج مي برند. بنابراين تنها بحث مصرف شير مطرح نيست. بلکه بايد غني سازي يک ماده غذايي با ويتامين D هم انجام شود. اين موضوع را از سال 86 دنبال مي کنيم. اين برنامه هم براي اجرا آماده است.

نان بي کيفيت به مردم ارائه مي شود

وي در مورد نان مصرفي مردم نيز گفت: علاوه بر مباحثي نظير جوش شيرين و نمک، در نان بحث بافت، سبوس و ... نيز مطرح است. 30 درصد کلسيم دريافتي ما از نان تامين مي شود. نان قوت غالب کشور است و 30 درصد انرژي افراد از آن تامين مي شود. در اين سال ها نه تنها نتوانسته ايم ناني معقول ارائه دهيم، بلکه کيفيت ها نيز کاهش يافته است و نان بي کيفيت به مردم ارائه مي شود.رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه از طراحي، تحليل و تدوين سند ملي تغذيه و امنيت غذايي کشور خبر داد و گفت: البته استقرار اين برنامه مهم است. تهيه جدول ترکيبات مواد غذايي نيز در کشور بسيار ضروري است. اين جدول ترکيبات مواد غذايي حتي در کشورهاي فقير هم وجود دارد. اما ما هنوز نتوانسته ايم مدل بومي خود را بنويسيم.

بلایی بنام روغن پالم

کد خبر: ۳۷۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۰ - 11 January 2014
در حالیکه روغن پالم با افزایش کلسترول بد خون LDL و در نهایت سکته های قلبی ارتباط دارد، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور از استفاده روغن پالم در شیرهای پرچرب خبر داد.

به گزارش ایرنا، «مجید حاجی فرجی» روز شنبه در همایش تغذیه سالم افزود: در شیرهای پرچرب، چربی شیر را می گیرند و به جای آن روغن پالم می زنند و آن را به جای شیرپرچرب به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: 20 درصد جامعه زیر خط مصرف تغذیه سالم هستند ؛ 45 درصد زیاد مصرف دارند و این به معنای آن نیست که این 45 درصد مشکلی ندارند، شکم آنان سیر است اما سلول ها گرسنه هستند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: 55 درصد جمعیت کشور اضافه وزن و در عین حال مشکلات کمبود ریزمغذی ها را دارند ؛ از آغاز بحث غنی سازی آرد با آهن شش سال می گذرد و تازه از ابتدای امسال بعد از سی سال از نوشتن سیاست های تغذیه ای کشور باز به ما گفته می شود که در دولت جدید باید چکار کنیم.

حاجی فرجی افزود: سیاست های تغذیه ای در شورای امنیت غذایی مطرح شده است ؛ مسوولان جدید نباید در زمینه تغذیه فقط به دنبال توجیه خود باشند؛ به طور مثال از 9 ماه پیش تاکنون روی نان کار کرده ایم و می شد در این زمان حل این مشکل (غنی سازی نان) آغاز شود اما نشد.

وی در ادامه از تبلیغات مواد غذایی مضر در رسانه ها انتقاد و از آن به عنوان «تبلیغات زننده» یاد کرد و گفت: طبق قانون اساسی اینگونه تبلیغات ممنوع است اما کسی جلوی آن را نمی گیرد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: بسیاری از کارخانه ها تولیدات غذایی خود را قطع کرده و به تجارت رو آورده اند؛ آنها خوراکی هایی را وارد کشور می کنند که به جز ضرر ، حاصلی ندارد.

حاجی فرجی تصریح کرد: جهاد کشاورزی آمارهایی از آلودگی های نیترات و افزودنی های سرطان زا به خوراکی ها می دهد که نمی توانیم اینجا ارائه دهیم.

وی گفت: ارزیابی وضعیت تغذیه ای گروه های اجتماعی بیش از یک سال است که به دلیل کمبود بودجه به تاخیر افتاده است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور خاطر نشان کرد: 80 درصد مردم به درجات مختلفی به کمبود ویتامین D مبتلا هستند که این درصد در کودکان دبستانی به 89 درصد رسیده است.

حاجی فرجی گفت: غنی سازی محصولات با ویتامین D از سال 86آغاز شده که با مشکلاتی همراه بود اما قابل اجرا است؛ هنوز در تامین اسیدفولیک و آهن مورد نیاز مردم نتوانسته ایم کاری کنیم؛ این مشکل مختص ایران نیست بلکه در انگلیس هم وجود دارد.

وی با اشاره به مشکل وجود نمک و جوش شیرین در نان ها افزود: 30 درصد کلسیم و 50 درصد انرژی مورد نیاز ما از نان و کربوهیدرات ها تامین می شود؛ کم درآمدها بیشتر نان مصرف می کنند؛ نه تنها نتوانسته ایم نان مغذی ارائه دهیم بلکه کیفیت آن را پایین آورده ایم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تاکید کرد: دیگر نمی توانیم با روش سنتی نان در اختیار مردم قرار دهیم و نان ها باید غنی سازی شوند.

حاجی فرجی، تدوین سند امنیت غذایی، تدوین جدول ترکیبات مواد غذایی ایران، بررسی تاثیر هدفمندی یارانه ها بر تغذیه و راه اندازی مجتمع آزمایشگاهی تغذیه را از جمله برنامه ها برای بهبود تغذیه مردم عنوان کرد.

18 نسخه عسلی

18نسخه عسلي
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1392/10/19 شماره انتشار 18595
نويسنده: عليرضا

عسل که زنبورها با جمع آوري شهد گل ها، آن را توليد مي کنند، شيرين ترين ماده اي است که طعم هاي متفاوتي دارد. دانشمندان خاصيت دارويي آن را قبول دارند و بعضي از آنان معتقدند در صورت مصرف درست، مقدار قند آن تاثير سويي بر بيماران مبتلا به ديابت نخواهد گذاشت. اما به هر حال توصيه مي کنيم قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنيد. به نقل از سايت Readers Digest گاهي عسل حاوي اسپورهاي باکتري کلستريديوم بوتولونيم است که مي تواند براي نوزادان خطرناک باشد و در برخي موارد نادر، ممکن است عسل براي بزرگسالان نيز مناسب نباشد. اما به طور کلي عسل خواص متعددي دارد. آيا مي دانستيد که مخلوطي از عسل و دارچين مي تواند بسياري از بيماري ها را در بزرگسالان درمان کند؟

آرتريت: يک سهم عسل را با ۲ سهم آب ولرم و يک قاشق مرباخوري پودر دارچين مخلوط کنيد و با آن مفصل ها را ماساژ دهيد. اين مخلوط در عرض يک يا ۲ دقيقه درد را کاهش مي دهد. مصرف روزانه ۲ بار (ناشتا و قبل از خواب) يک ليوان آب داغ حاوي عسل و يک قاشق مرباخوري پودر دارچين، آرتريت مزمن را درمان مي کند. (بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنيد.)

بوي بد دهان: يک قاشق مرباخوري عسل و يک قاشق مرباخوري پودر دارچين را در يک ليوان آب ولرم مخلوط و سپس غرغره کنيد.

عفونت مثانه: براي از بين بردن ميکروب در مثانه دو قاشق غذاخوري پودر دارچين و يک قاشق مرباخوري عسل را در يک ليوان آب ولرم مخلوط و ميل کنيد.

سرطان: نتايج بررسي ها نشان مي دهد، سرطان معده و استخوان را مي توان با مصرف روزانه ۳ بار (به مدت ۳ ماه) مخلوطي از يک قاشق غذاخوري عسل و يک قاشق مرباخوري دارچين درمان کرد.

کلسترول :براي کاهش ميزان کلسترول در خون روزانه از مخلوط ۲ قاشق غذاخوري عسل و ۳قاشق مرباخوري پودر دارچين در نيم ليتر آب استفاده کنيد.

سرماخوردگي:براي رفع سينوزيت و تسکين علايم سرماخوردگي، يک قاشق غذاخوري عسل ولرم را با يک چهارم قاشق مرباخوري پودر دارچين مصرف کنيد.

ريزش مو:۱۵دقيقه قبل از حمام کردن، مخلوطي از کمي روغن زيتون ولرم، يک قاشق غذاخوري عسل و يک قاشق مرباخوري پودر دارچين را به پوست سر و مو بماليد.

بيماري قلبي:مصرف منظم مخلوطي از عسل و پودر دارچين به جاي مربا، ميزان کلسترول خون را کاهش مي دهد و از بروز حمله قلبي پيشگيري مي کند.

سيستم دفاعي بدن: عسل حاوي ويتامين هاي مختلف و آهن است. مصرف روزانه عسل و پودر دارچين ، سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند و از بدن در برابر باکتري و حمله ويروسي محافظت مي کند. مصرف منظم عسل، گلبول هاي سفيد خون را تقويت مي کند.

سوءهاضمه: مصرف ۲قاشق غذاخوري عسل با مقداري پودر دارچين قبل از غذا، به هضم غذاهاي سنگين کمک مي کند.

ناباروري:براي رفع ناباروري،قبل از خواب ۲ قاشق غذاخوري عسل ميل کنيد. قرن هاست که در کشورهاي ژاپن، چين و کشورهاي خاور دور، زنان براي تقويت دستگاه تناسلي، پودر دارچين مصرف مي کنند. بعضي محققان معتقدند ماليدن کمي از مخلوط پودر دارچين و نصف قاشق مرباخوري عسل روي لثه ها در طول روز در بارداري موثر است.

آنفلوآنزا:دانشمندان اسپانيايي طي مطالعات خود ثابت کرده اند که عسل حاوي ماده طبيعي است که ميکروب هاي آنفلوآنزا را از بين مي برد.

طول عمر: مخلوطي از ۴ قاشق مرباخوري عسل، يک قاشق مرباخوري پودر دارچين و سه ليوان آب تهيه کنيد. ۳تا۴ بار در روز يک چهارم ليوان اين مخلوط را ميل کنيد تا علايم پيري از بين برود، پوستتان نرم شود و عمر طولاني کنيد.

جوش : قبل از خواب مخلوطي از مقداري عسل و پودر دارچين را روي قسمت هاي موثر بماليد و روز بعد بشوييد.

عفونت هاي پوستي: عسل و پودر دارچين مي تواند اگزما و کچلي و هر نوع عفونت پوستي را درمان کند.

دندان درد: براي پيشگيري از دندان درد، مخلوطي از يک قاشق مرباخوري پودر دارچين و ۵ قاشق غذاخوري عسل را روي دندان بماليد.

ناراحتي معده:مصرف مخلوطي از عسل همراه با پودر دارچين، معده درد و زخم معده را درمان مي کند. نتايج بررسي هايي که در هند و ژاپن انجام شده است نشان مي دهد که اين مخلوط نفخ معده را نيز رفع مي کند.

کاهش وزن: نيم ساعت قبل از صبحانه، يک ليوان آب ولرم با مخلوطي از يک قاشق مرباخوري عسل و نصف قاشق مرباخوري پودر دارچين ميل کنيد. اين مخلوط را قبل از خواب نيز مصرف کنيد. در صورت مصرف منظم حتي وزن افراد مبتلا به چاقي مفرط نيز کاهش مي يابد. اين مخلوط مانع از تجمع چربي در بدن مي شود.

علم تدبير منزل

سبک زندگي به روايت ابوعلي سينا


قدس آنلاين/ توجه به امور منزل و خانه داري از قديم الايام مورد توجه حکما و جامعه شناسان اسلامي قرار داشته و براي اداره امور و وظايف خانواده و مشخصات نوع و محل زندگي شرايط خاصي را برشمرده اند.
تدبير واژه‌اي عربي از ريشة «دَبَرَ» و به معناي «به پايان کاري نگريستن و در آن انديشيدن‌»، «براي انجام دادن امري فکر و دقت به کار بردن و توجه کردن‌» است (1).
تدبير منزل به معناي اداره کردن و تنظيم و مديريت در امور منزل است‌. خانه‌داري يا تدبير منزل‌، فن ادارة خانه و روابط خانواده با اجتماع است‌. پيش از اين‌، خانه‌داري محدود به پخت و پز و رختشويي‌، خياطي‌ و تمشيت کارهاي خانه بود. اکنون علاوه بر آنها، شامل تربيت اطفال‌، بهداشت جسم و روح‌، علم تغذيه‌، صنايع زيبا، اقتصاد، و وظايف افراد خانواده با يکديگر نيز هست‌. در حقيقت‌، علم اخلاق‌، تدبير منزل و سياست مدن از يک رشته منشعب مي‌شوند و هدف آنها تهذيب و تربيت و وضع قوانين براي پيشرفت زندگي اجتماعي است (2).
يکي از دانشمنداني که در اين زمينه نظرياتي دارد، ابوعلي سينا است که در بخش حکمت عملي، رسالة السياسة را در باب تدبير منزل نوشته و دربارة مردم‌شناسي و سياست پادشاهان‌، واليان‌، سرمايه‌داران و ارباب منازل سخن گفته است‌. باب دوم از رسالة بوعلي سينا در مورد اقتصاد خانواده و جامعه است‌. در باب سوم به چگونگي ارتباط با زن و فرزندان و خدمتکاران پرداخته و باب بعد را به تربيت فرزند اختصاص داده و در باب پاياني به سياست خدم و آموزه‌هاي اسلامي دربارة جوانمردي‌، کرامت‌، زکات و صدقات پرداخته است‌.(3)
ابن سينا که جامع العلوم، فيلسوف، پزشک، رياضيدان، منجم، بزرگترين دانشمند اسلام و يکي از بزرگترين دانشمندان همه ملتها، کشورها و اعصار و قرون است، نظريات جالبي درباره سبک زندگي و ويژگي هاي منزل مسکوني دارد. وي در اين باره مي نويسد: وقتي کسي جايي سکونتي برمي گزيند بايد کيفيت خاک، پستي و بلندي زمين، باز بودن فضا، پوشش گياهي، آب و گوهر (کيفيت) آن، کمي يا زيادي آب، بادگير بودن يا گود بودن محل سکونت را بررسي کند. همچنين بادهايي که در منطقه مي‌وزد را بشناسد که آيا سالم است يا نه و نيز نقاط مجاور محل سکونت مانند دريا، مسيل‌ها، کوه‌ها و کان‌ها (معادن)، وجود درختان، گورستان‌ها، مواد بدبو (محل دفن زباله و …) را مورد تحقيق قرار دهد چرا که همه اين موارد در مزاج هوا موثرند و تاثيراتي بر بدن دارند.
در ضمن بايد از تندرستي و بيماري مردم آن منطقه باخبر باشد که تا چه حد نيرومندند، اشتهاء و هضمشان چه اندازه است و بيشتر چه غذاهايي مي‌خورند و بداند که آب‌هاي منطقه از آب‌راه‌هاي باريک مي‌آيد يا کانال‌هاي وسيع (که در کيفيت آب موثر است) و مردم آنجا به چه نوع بيماري‌هايي خو گرفته‌اند. پنجره‌ها و درهاي محل سکونت بايد شرقي شمالي باشد، به ورود بادهاي شرقي به داخل خانه اهميت داده شود، آفتاب بايد همه جاي خانه را فرابگيرد زيرا آفتاب هوا را صاف و مساعد مي‌کند. بهتر آن است که محل سکونت در نزديکي آب‌هاي گوارا، روان و پاکيزه که در زمستان سرد و در تابستان گرم‌اند باشد، آب‌هاي زيرزميني که در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند به خوبي آب‌هاي مذکور نمي‌باشد. (4)
پانوشتها:
1. فرهنگ فارسي، ص 307؛ ابن فارس‌، ج 2، ص 324
2. دائرة‌المعارف فارسي، ج 1، ص 882
3. ابن سينا، 1360 ش ، ص 68ـ69
4. ابن سينا ،کتاب قانون، صفحه 336علم تدبير منزل